Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik

Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

De Drielandentrein tussen Aken, Heerlen en Maastricht rijdt op zijn vroegst aan het einde van 2022 door tot aan Luik. Dat is ruim drie jaar later dan aanvankelijk gepland. Begin dit jaar had het eindstation van deze trein al in België moeten liggen, maar het ontbreken van ERTMS is voor de Belgische overheid aanleiding om de toelating van de treinen te weigeren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik”

Pat Rick|23.09.19|17:53

Het kan zijn dat de Belgische eisen een beetje raar zijn, als naar het schijnt de NMBS-treinen zonder beveiliging vanuit Luik naar Maastricht rijden

kees boer|23.09.19|23:01

Idioot dat dit zo lang moet duren; het liefst zou ik willen zien op dat traject een regelmatige dienst Maastricht – Luxemburg

Arco Sierts|26.09.19|13:16

@ Pat Rick: het gaat hier over de toelatingseisen van nieuw materieel. Primair is Arriva en daarachter Stadler verantwoordelijk.

Maar in de kern ligt de fout bij het Ministerie resp. het Programma ERTMS:

1) Het Programma had moeten zorgen voor afstemming tussen NL en B van de ETCS-implementatie, met als eindresultaat een ‘Gezamenlijk Plan’ per grenslijn. Dan hadden Arriva, Stadler en Provincie geweten waar ze aan toe waren. Het Ministerie resp. het Programma heeft daarin eclatant gefaald.

Arco Sierts|26.09.19|13:37

2) de tweede faal van het Ministerie is het ontbreken van een STM-ATB conform de formele ERTMS-specificaties. Hierdoor is de combi ATB+ETCS in een trein alleen mogelijk met niet-conforme oplossingen. Het is logisch dat Arriva en Stadler de nog aan te besteden STM-ATB van het programma ERTMS afwachten. Het Ministerie is al jarenlang in gebreke mbt de STM-ATB. De STM is ten principale ‘verantwoordelijkheid lidstaat’, maar I&W schoof die verantwoordelijkheid ten onrechte af richting ‘de markt’.

Jan van Dijk|29.09.19|21:57

Wat eem fijne trein: Heerlen en een half uurtje later sta in in het centrum van Aken. Wel gek hoor zo’n incheck van Ariva op het station van Aken. Wel even zoeken…tegenover Mac Donald…. Maar verder een prima verbinding. Naar Luik zou helemaal top zijn!

Reinier Geppaard|10.06.20|11:28

Ik vind deze trein helemaal mooi

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik | SpoorPro.nl
Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik

Trein Maastricht-Aken, Arriva, Drielandentrein (foto René Hameleers, Arriva)

De Drielandentrein tussen Aken, Heerlen en Maastricht rijdt op zijn vroegst aan het einde van 2022 door tot aan Luik. Dat is ruim drie jaar later dan aanvankelijk gepland. Begin dit jaar had het eindstation van deze trein al in België moeten liggen, maar het ontbreken van ERTMS is voor de Belgische overheid aanleiding om de toelating van de treinen te weigeren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Arriva: Drielandentrein rijdt eind 2022 door tot Luik”

Pat Rick|23.09.19|17:53

Het kan zijn dat de Belgische eisen een beetje raar zijn, als naar het schijnt de NMBS-treinen zonder beveiliging vanuit Luik naar Maastricht rijden

kees boer|23.09.19|23:01

Idioot dat dit zo lang moet duren; het liefst zou ik willen zien op dat traject een regelmatige dienst Maastricht – Luxemburg

Arco Sierts|26.09.19|13:16

@ Pat Rick: het gaat hier over de toelatingseisen van nieuw materieel. Primair is Arriva en daarachter Stadler verantwoordelijk.

Maar in de kern ligt de fout bij het Ministerie resp. het Programma ERTMS:

1) Het Programma had moeten zorgen voor afstemming tussen NL en B van de ETCS-implementatie, met als eindresultaat een ‘Gezamenlijk Plan’ per grenslijn. Dan hadden Arriva, Stadler en Provincie geweten waar ze aan toe waren. Het Ministerie resp. het Programma heeft daarin eclatant gefaald.

Arco Sierts|26.09.19|13:37

2) de tweede faal van het Ministerie is het ontbreken van een STM-ATB conform de formele ERTMS-specificaties. Hierdoor is de combi ATB+ETCS in een trein alleen mogelijk met niet-conforme oplossingen. Het is logisch dat Arriva en Stadler de nog aan te besteden STM-ATB van het programma ERTMS afwachten. Het Ministerie is al jarenlang in gebreke mbt de STM-ATB. De STM is ten principale ‘verantwoordelijkheid lidstaat’, maar I&W schoof die verantwoordelijkheid ten onrechte af richting ‘de markt’.

Jan van Dijk|29.09.19|21:57

Wat eem fijne trein: Heerlen en een half uurtje later sta in in het centrum van Aken. Wel gek hoor zo’n incheck van Ariva op het station van Aken. Wel even zoeken…tegenover Mac Donald…. Maar verder een prima verbinding. Naar Luik zou helemaal top zijn!

Reinier Geppaard|10.06.20|11:28

Ik vind deze trein helemaal mooi

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.