De NS ruimt op: van locomotief tot schroot in anderhalve dag

Afvalverwerker Beelen werkt momenteel aan de demontage van 35 NS-locomotieven uit de 1700-serie. Gemiddeld worden er vier locs per week verwerkt tot schroot, waarbij alle materialen worden gescheiden. 97 procent herwinning is het doel. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

9 reacties op “De NS ruimt op: van locomotief tot schroot in anderhalve dag”

Maarten Kwak|18.09.19|13:02

Hoe zit dat met olietanks van 600 liter in een Electrische locomotief?

Maarten Kwak|18.09.19|13:05

Hoe zit dat met de olietanks van 600 liter in een electrische locomotief? Er staat dat die in de werkplaats is uitgebouwd maar zit dat wel in een eloc.?

Yorick Juriaan Post|18.09.19|16:43

@Maarten Kwak: jazeker, olie word niet alleen in verbrandingsmotoren gebruikt maar bijvoorbeeld ook in elektronische installaties, denk bijvoorbeeld aan een transformator. Bij de 1700/1800 is dit zelfs nog een groot euvel geweest paar jaar geleden omdat er door een mankement brand uitbrak in de oliekoeler.

Yorick Juriaan Post|18.09.19|16:45

@Maarten Kwak: Jazeker, ook in elektrische installaties word olie toegepast, denk bijvoorbeeld aan een transformator of om iets te koelen zonder geleidende eigenschappen.

Michiel de Wijs|18.09.19|23:00

De olie wordt hier gebruikt als koelmiddel voor de smoorspoelenbak.

N. Neijno|19.09.19|00:25

Eén loc heeft heus geen 600 liter olie aan boord. Deze hoeveelheid geldt voor het totaal aantal te verschrotten locs.

Mark van Dooren|20.09.19|14:48

Die loc’s hebben zeker wel 600 liter per loc aan boord.
Een moderne TRAXX (BR186) heeft zelfs 2800 liter olie.

Erik van Velzen|27.01.22|13:53

Dit is misschien niet het forum er voor, maar stel toch naar mijn vraag. Ik zoek voor een nog te openen café in Roosendaal nog grote stukken NS materiaal. Dan denk ik aan oude banken, cta bakken, stationsklokken, bagagerekken, spoorbomen, koeiekop seinen etc.etc. De rode draad in het café wordt namelijk Roosendaal Spoorstad. Dat was Roosendaal altijd wel, maar dat is aan het verwateren. Vandaar die rode draad. Het moet een industriële look worden, dus graag groot materiaal.

Harrie NoPro|25.03.22|16:38

De NS heeft vast nog wat van die oude Diessellocs in de weg staan. Die mogen ze wel bij mij komen brengen!
Zou leuk staan in de tuin :D

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De NS ruimt op: van locomotief tot schroot in anderhalve dag | SpoorPro.nl

De NS ruimt op: van locomotief tot schroot in anderhalve dag

Afvalverwerker Beelen werkt momenteel aan de demontage van 35 NS-locomotieven uit de 1700-serie. Gemiddeld worden er vier locs per week verwerkt tot schroot, waarbij alle materialen worden gescheiden. 97 procent herwinning is het doel. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

9 reacties op “De NS ruimt op: van locomotief tot schroot in anderhalve dag”

Maarten Kwak|18.09.19|13:02

Hoe zit dat met olietanks van 600 liter in een Electrische locomotief?

Maarten Kwak|18.09.19|13:05

Hoe zit dat met de olietanks van 600 liter in een electrische locomotief? Er staat dat die in de werkplaats is uitgebouwd maar zit dat wel in een eloc.?

Yorick Juriaan Post|18.09.19|16:43

@Maarten Kwak: jazeker, olie word niet alleen in verbrandingsmotoren gebruikt maar bijvoorbeeld ook in elektronische installaties, denk bijvoorbeeld aan een transformator. Bij de 1700/1800 is dit zelfs nog een groot euvel geweest paar jaar geleden omdat er door een mankement brand uitbrak in de oliekoeler.

Yorick Juriaan Post|18.09.19|16:45

@Maarten Kwak: Jazeker, ook in elektrische installaties word olie toegepast, denk bijvoorbeeld aan een transformator of om iets te koelen zonder geleidende eigenschappen.

Michiel de Wijs|18.09.19|23:00

De olie wordt hier gebruikt als koelmiddel voor de smoorspoelenbak.

N. Neijno|19.09.19|00:25

Eén loc heeft heus geen 600 liter olie aan boord. Deze hoeveelheid geldt voor het totaal aantal te verschrotten locs.

Mark van Dooren|20.09.19|14:48

Die loc’s hebben zeker wel 600 liter per loc aan boord.
Een moderne TRAXX (BR186) heeft zelfs 2800 liter olie.

Erik van Velzen|27.01.22|13:53

Dit is misschien niet het forum er voor, maar stel toch naar mijn vraag. Ik zoek voor een nog te openen café in Roosendaal nog grote stukken NS materiaal. Dan denk ik aan oude banken, cta bakken, stationsklokken, bagagerekken, spoorbomen, koeiekop seinen etc.etc. De rode draad in het café wordt namelijk Roosendaal Spoorstad. Dat was Roosendaal altijd wel, maar dat is aan het verwateren. Vandaar die rode draad. Het moet een industriële look worden, dus graag groot materiaal.

Harrie NoPro|25.03.22|16:38

De NS heeft vast nog wat van die oude Diessellocs in de weg staan. Die mogen ze wel bij mij komen brengen!
Zou leuk staan in de tuin :D

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.