Een zelfrijdende Lastochka-trein

Rusland test volledig zelfrijdende passagierstrein

In Rusland heeft vorige week donderdag een zelfrijdende trein een eerste proefrit gemaakt op een testtraject in de stad Shcherbinka, in de buurt van Moskou. Tijdens de korte reis werd een noodsituatie nagebootst. De autonome trein kwam uit zichzelf tot stilstand nadat het een dummy had gedetecteerd.

Voor de Russische spoorwegen is deze proefrit de eerste stap in de implementatie van Automatic Train Operation (ATO), de techniek die automatisch rijden op het spoor mogelijk maakt. De Lastochka-passagierstrein uitgerust met het ATO-systeem vervoerde topmanagers en medewerkers van de Russische spoorwegen, onder wie topman Oleg Belozyorov van de Russische spoorwegen en Russische vice-premier Maxim Akimov.

“Vandaag is een historische dag voor de Russische Spoorwegen, want we zijn dichter bij de onbemande technologie gekomen. De Russische spoorwegen streven naar de implementatie van de zelfrijdende technologie, omdat deze de veiligheid en betrouwbaarheid van het spoorvervoer voor passagiers verbetert, ” aldus Belozyorov.

Onbemande technologie

In juni werd de elektrische passagierstrein uitgerust met ultrasone sensoren en videocamera’s voor computerzicht. De Russische spoorwegen, JSC NIIAS en Ural Locomotives ontwikkelden de technologie installeerden deze op  de passagierstrein.

Het treinpositioneringssysteem zorgt er volgens de Russische spoorwegen voor dat het voertuig met een nauwkeurigheid van 50 centimeter op de exacte plek bij een perron kan stoppen. De passagierstrein kan vanuit de cabine door de machinist automatisch worden bestuurd of vanuit de verkeersleidingspost. Het projectteam gaat de technologie de komende maanden verder testen en de resultaten analyseren. De ingewonnen data wordt gebruikt om de algoritmes te verbeteren.

Momenteel heeft Ural Locomotives al dertig Lastochka-treinen die bij Moskou op het spoor rijden uitgerust met een positioneringssysteem. Tegen het einde van het jaar volgen er nog twintig voertuigen. Het positioneringssysteem ondersteunt de trein om op de exacte plek op stations te remmen.

Implementatie ATO

De Russische spoorwegen geven aan niet op korte termijn met zelfrijdende passagierstreinen te gaan rijden, maar ATO wel in de toekomst te willen implementeren. Volgens het spoorbedrijf zal dit de rol van machinisten veranderen. “Hun functie zal veranderen, maar zij zullen altijd nodig zijn om de systemen te monitoren”, aldus Belozyorov.

De elektrische Lastochka-trein is gebaseerd op de Desiro-treinen van Siemens Mobility. De eerste Lastochka-treinen zijn geproduceerd in de Siemens-fabriek in het Duitse Krefeld. In 2010 hebben Siemens Mobility en Sinara Group Ural Locomotives opgericht, een joint venture voor de productie van passagierstreinen en locomotieven in het Russische Verkhnyaya Pyshma. Vanuit die vestiging zijn er inmiddels meer dan tweehonderd Lastochka-treinen afgeleverd die op intercitytrajecten tussen Moskou en de grote steden rijden.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.