3D-print-Deutsche Bahn, bron: DB

Deutsche Bahn haalt ook zware onderdelen uit de 3D-printer

Een kunststof jassenhaakje voor een ICE was in 2015 het eerste onderdeel dat Deutsche Bahn in eigen beheer produceerde met behulp van een 3D-printer. Inmiddels is het Duitse spoorbedrijf zo ver dat het ook zware metalen onderdelen voor draaistellen kan printen. Het Duitse spoorbedrijf wil de komende jaren zijn lijst van te printen onderdelen verder uitbreiden.

Deutsche Bahn (DB) printte onlangs voor de eerste keer een wiellagerdeksel voor een rangeerloc. De levertijd van dit 17 kilo zware, metalen onderdeel kon tot nu toe oplopen tot 24 maanden. Door het in eigen beheer te printen kon de levertijd worden teruggebracht tot enkele dagen. Op dit moment kan Deutsche Bahn met behulp van de 3D-printer 120 verschillende onderdelen produceren. Onder meer een aantal metalen onderdelen voor het draaistel van een ICE hoge-snelheidstreinen en het genoemde wiellagerdeksel. In de komende jaren moet het portfolio uitgroeien tot circa 10.000 verschillende onderdelen.

De technologie voor de zware metalen onderdelen die DB nu ook kan printen werd geleverd door het Berlijnse bedrijf Gefertec. De digitale ontwerpen voor nieuwe onderdelen worden gemaakt op basis van de oorspronkelijke tekeningen of door het bestaande onderdeel te scannen.

Sneller de baan op

DB heeft inmiddels veel ervaring opgedaan met 3D-printen. Sinds het eerste experiment met de kapstokhaak in 2015 printte het bedrijf meer dan 7.000 onderdelen. DB is naar eigen zeggen de eerste spoorvervoerder die 3D-geprinte onderdelen liet certificeren. Het testen en certificeren van deze onderdelen word uitgevoerd door TÜV SÜD. “Met de doorbraak van 3D printen, kunnen we nu gaandeweg een snellere beschikbaarheid van onderdelen garanderen. Voertuigen kunnen daardoor sneller weer de baan op”, aldus Sabina Jeschke, DB Board Member digitalisering en technologie.

Een ander voordeel dat door DB genoemd wordt is het beperken van de onderdelenvoorraad. Hierdoor zijn er minder grondstoffen en investeringen nodig voor de productie van onderdelen. DB streeft er naar om tegen 2021 circa 10.000 onderdelen beschikbaar te hebben als digitaal ontwerp dat geschikt is om te printen. Voor dit doel wil Deutsche Bahn cursussen en trainingen gaan geven voor circa 200 jongeren in zijn werkplaatsen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.