Inspecteur controleert trein

NS wil technische inspectie treinen automatiseren

Het onderhoudsbedrijf van NS wil een semi- of volautomatisch inspectiesysteem laten ontwikkelen als vervanging van de huidige B-inspecties. Deze inspecties bestaan uit een rondje om de trein door technisch inspecteurs van NS. De hele vloot wordt daarbij iedere 48 uur gecontroleerd op gebreken. Het bedrijf is een marktconsultatie gestart om de mogelijkheden voor zo’n systeem te verkennen.

NS wil een nieuw systeem ontwikkelen omdat de huidige methode volgens het bedrijf de nodige beperkingen heeft. Zo gaat het enkel om een visuele inspectie waarbij het lastig is om goed onder- en op de treinen te kijken. Hierbij ontstaat volgens de NS de kans dat gebreken over het hoofd worden gezien. Verder zijn een aantal componenten lastig te controleren vanwege het ontwerp van de treinen en de componenten zelf.

Logistieke uitdaging

De visuele inspectie door mensen brengt ook de nodige logistieke uitdagingen met zich mee. Zo is het huidige inspectieproces afhankelijk van het tijdstip en de locatie waar het materieel zich bevindt. De trein moet naar een specifieke onderhoudslocatie voor inspectie en aldaar moet een voldoende capaciteit beschikbaar zijn om het materieel te stallen.

Om deze beperkingen op te vangen en de beschikbaarheid van treinen te vergroten, zoekt NS een partner om een onderhoudsproces te ontwikkelen, testen en valideren dat is gebaseerd op een semi- of volledig automatisch inspectiesysteem. “Het nieuwe onderhoudsproces zou minstens zo betrouwbaar of beter dan het huidige moeten zijn”, schrijft NS in de aankondiging op TenderNed.

Realistisch

Het doel van de marktconsultatie is om te achterhalen wat er al beschikbaar is op de markt. NS wil vooral weten bij welke snelheden de treinen deze inspectiesystemen kunnen passeren voor een betrouwbare meting, of ze bestand zijn tegen alle weersomstandigheden en op welke materieelseries ze toepasbaar zijn.
Verder vraagt het onderhoudsbedrijf van de vervoerder zich af of het idee van (semi) automatisering van B-inspecties realistisch en duidelijk genoeg is of juist te ambitieus.

Lees ook:

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.