Een drone inspecteert een spoorbrug, foto: NS

NS gaat met dronevluchten inspecties stations uitvoeren

NS gaat met dronevluchten onderhoudsinspecties in stations uitvoeren. Op Utrecht Centraal en in de Moreelse brug over het Utrechtse spoor vond vorige maand een geslaagde testvlucht plaats. Naast minder overlast voor reizigers, leidt de inzet van drones tot lagere kosten en zorgt dit ervoor dat het de inspecties sneller zijn afgerond.

NS heeft onlangs toestemming gekregen om aan de binnenkant van het station en andere gebouwen professionele vluchten te maken. Op termijn zal nieuwe Europese wetgeving het vliegen in stedelijk gebied mogelijk maken. Dit maakt het mogelijk om treinstations en perronkappen ook van buiten met een drone te inspecteren.

Dronepiloten

Remco Bunder en Sep Schetters zijn de eerste NS-dronepiloten die de vluchten uitvoeren. Bunder: “Stations en andere gebouwen worden jaarlijkse geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren. Nu gebeurt dat vaak nog met hoogwerkers en steigers. Ik zag hoe tijdrovend het is, met afzettingen die de reiziger in de weg staan. Ik dacht: dat kan slimmer.” Schetters: “Drones hebben als voordeel dat we niet op hoogte hoeven te werken en daardoor veiliger ons werk kunnen doen. Daarbij hebben reizigers minder overlast omdat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station.”

De drones maken foto- en filmopnames van de binnen- en buitenkant van stationsgebouwen. Er zijn goede afspraken gemaakt zodat NS voldoet aan de privacy wetgeving. Remco: “We hebben als dronepiloot speciale werkinstructies gekregen. We verkennen vooraf het terrein, zetten het vlieggebied af en geven met borden aan dat er opnames gemaakt worden. Mocht tijdens het vliegen blijken dat er toch personen op de opnames staan, dan worden deze opnames gewist of de personen geblurd. De beelden worden daarna opgeslagen in een goed beveiligde omgeving.”

Onderhoud

NS bezit naast stationsgebouwen ook parkeergarages, kantoren, loodsen en gronden. Ook deze objecten en gronden moeten worden onderhouden. Het gaat om honderden gebouwen die ieder jaar geïnspecteerd worden. Daarnaast onderhoudt NS niet alleen eigen gebouwen. NS heeft ook eigendommen van ProRail en gemeenten in beheer. Voor het onderhoud van deze objecten en gronden zullen in de toekomst ook drones worden ingezet.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.