Goederentrein in Zwitserland

ERA verleent eerste Europese toelating railvoertuig

Het Europese Spoorweg Agentschap ERA verleende deze week zijn eerste officiële Europese toelating voor dertig goederenwagons. ERA is sinds 16 juni de Europese toelatingsinstantie voor spoorwegmaterieel.

De wagons worden met de certificering van ERA op zak toegelaten tot de spoornetwerken in Bulgarije, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Roemenië en Slovenië. Dit zijn de landen die de technische pijler van het Vierde Spoorpakket hebben aangenomen. Zwitserland bepaalt, ook al is het geen EU-lidstaat, per geval of het gebruik maakt van ERA-certificeringen. Andere Europese lidstaten met een spoorwegnet zullen naar verwachting vanaf juni 2020 wetten aannemen die ERA-toelatingen rechtsgeldig maken.

“Dankzij de testcase die we voor de officiële start op 16 juni hebben gedaan en de uitstekende samenwerking tussen de ERA-experts en de aanvragers bij die test, zijn we nu heel goed voorbereid om nieuwe aanvragen efficiënt te verwerken”, aldus ERA-directeur Josef Doppelbauer. ERA doet geen uitspraken over de fabrikant en het type goederenwagon dat werd gecertificeerd.

Binnen vier weken

ERA rondde het toelatingsproces van de wagons volgens Thierry Breyne, hoofd van ERA’s Planning & Approvals Delivery Unit, ruim binnen de wettelijke termijn van vier weken af. “Wanneer we in overweging nemen dat deze eerste autorisatie een leerproces is voor alle betrokken partijen, is dit een prestatie van formaat door zowel de experts van de fabrikant als die van ERA.”

De in het Franse Valanciennes gevestigde instantie kreeg in de eerste twee weken van zijn nieuwe mandaat al ruim dertig valide aanvragen binnen voor de toelating van voertuigen en twee aanvragen voor veiligheidscertificaten.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.