Zelfrijdende trein Betuweroute, bron: ProRail

Klimaatakkoord zet in op waterstof- en autonome treinen

Het kabinet verwacht dat waterstof de komende jaren een belangrijke energiedrager voor mobiliteit zal zijn en ook een rol zal spelen in de vervanging van dieseltreinen. Daarnaast wil het kabinet dat er meer testen komen met autonoom rijdende treinen. Dat staat in het Klimaatakkoord dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat vrijdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. 

Volgens het kabinet zal waterstof de komende jaren een belangrijke rol spelen in zwaar transport zoals vrachtwagens, OV-bussen en ter vervanging van dieseltreinen. Ook is waterstof een potentiële energiedrager voor duurzaam opgewekte energie. Eerder deze week was al uitgelekt dat er een onderzoek komt naar rekeningrijden.

Capaciteitsverhoging

Het kabinet wil samen met andere concessieverlenende overheden en sectorpartijen de bestaande capaciteitsverhoging en optimalisering van de dienstregeling op het spoor voortzetten. Dit gebeurt met het Programma Hoogfrequent Spoor en de aanschaf van nieuwe treinen.

Verder wordt er voor het einde van het jaar een onderzoek gestart naar de aanpassing van de normen om bestaande trein- en spoorcapaciteit te verhogen, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid. Daarbij wordt gedacht aan een andere inrichting van het treininterieur en de aanpassing van de wettelijke maximum remwegen. Mogelijk moet daarvoor wet- en regelgeving worden aangepast. Het doel is om de bestaande trein- en spoorcapaciteit efficiënter te benutten.

Verder wil het Rijk samen met ProRail, ILT en andere vervoersautoriteiten onderzoeken of er nieuwe experimenten met zelfrijdende treinen kunnen plaatsvinden. Het doel daarvan is om inzicht te krijgen in de efficiëntievoordelen van autonoom rijdende treinen op het spoor. Een van de voordelen van zelfrijdende treinen is dat deze korter op elkaar kunnen rijden, wat de capaciteit vergroot. Een ander voordeel is dat treinen energiezuiniger rijden.

Dit jaar vonden er al proeven met zelfrijdende treinen plaats op de goederenspoorlijn Betuweroute en tussen Groningen en Zuidhorn.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Klimaatakkoord zet in op waterstof- en autonome treinen”

Pat Rick|01.07.19|13:58

Programma Hoogfrequent Spoor is al een lopend initiatief wat al een groot gedeelte van het huidige budget opeet. En al in gang gezet lang voor de klimaatdiscussie.

Men moet eigenlijk kijken welke elementen van PHS het meeste bijdraagt aan de klimaatdoelen en welke andere vormen van mobiliteit effectiever/nodiger zijn dan de minst effectieve PHS-elementen. Zo krijgt men een efficient mogelijke besteding van gelden

Cedric Lemmer|06.07.19|01:09

Het lijkt mij misschien goed als de overheid ook eens gaat kijken naar alternatieven voor waterstof zoals accu’s (solid-state, Li+-familie, (nano) flow-accu) en condensatoren, maar ook groen gas en power-to-liquid met SOFC. Waterstof is vooralsnog duur (zonder accijnzen is het net zo duur als benzine met accijnzen) en er is nog te weinig gekeken naar de effecten van weglekkende waterstof. Hoeveel water verdwijnt er van de Aarde bij massale adoptatie en hoeveel beschadigt dit de ozonlaag?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.