De remproef van de CAF-tram in Utrecht, bron: Provincie Utrecht

41 meter lange CAF-tram rijdt testritten in Utrecht

In Utrecht heeft dinsdagnacht voor het eerst een nieuwe, 41 meter lange Urbos 100-tram van de Spaanse treinfabrikant CAF over het spoor gereden. De komende periode worden testritten uitgevoerd met de lange tram die vanaf volgend jaar in belangrijke mate het beeld gaat bepalen van het openbaar vervoer in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

Het trambedrijf van de provincie Utrecht voert tot eind augustus deze tram een speciale serie testritten uit tussen de remise in Nieuwegein en het Jaarbeursplein in Utrecht. Deze tram van 41 meter is langer dan de trams die momenteel worden ingezet op de nieuwe lijn naar Utrecht Science Park. Dit type vervangt vanaf eind 2020 ook de huidige verouderde trams.

Testprogramma

Deze trams bieden straks ruimte voor bijna 500 reizigers. Voordat reizigers aan boord mogen, ondergaan de nieuwe trams een uitgebreid testprogramma. De trams worden beproefd op stroomafname, remvermogen en diverse andere functies.

Alle 22 nieuwe trams maken tot eind augustus testritten tussen de remise in Nieuwegein en het Jaarbeursplein bij station Utrecht Centraal. De ritten vinden ’s nachts plaats, op doordeweekse werkdagen tussen 1.45 en 4.30 uur. De ritten worden ’s nachts uitgevoerd omdat het reguliere openbaar vervoer dan geen hinder ondervindt.

Remproeven

Tussen de tramhalte bij de Vasco da Gamalaan en het 5 Mei Plein in Utrecht worden met alle nieuwe trams remproeven uitgevoerd. Er is voor dit traject gekozen, omdat het een recht stuk trambaan betreft. De oversteek van de trambaan bij Park Transwijk wordt tijdens de remtesten beveiligd met verkeersregelaars. Tussen de halte Vasco da Gamalaan en het 5 Mei plein maken de trams snelheid, oplopend naar 70 kilometer per uur.

Tijdens de laatste 200 meter remmen de trams. Dit geluid kan hoorbaar zijn in de directe omgeving. De noodstop is een bijzondere remtest, waarbij onder de tram een blok op het spoor valt. Dit geluid zal waarschijnlijk goed hoorbaar zijn voor de omgeving. Andere geluiden worden zo veel mogelijk beperkt door alle bellen en de hoorn van de tram uit uit te zetten.

Bekijk hier de video van de remproef van de CAF-tram:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “41 meter lange CAF-tram rijdt testritten in Utrecht”

Pat Rick|06.06.19|13:41

Testen, testen en nu nog meer testen. Zodat issues zo snel mogelijk opgelost kunnen worden en de kwaliteit stijgt. Goed nieuws!

Hans Slobbe|06.06.19|14:45

Hoorde ik daar vierkante wielen?

De Waarheid|07.06.19|01:27

Ik hoop niet dat ze bij de ombouw van hoog naar laag perron ook 2 jaar het tram verkeer stil leggen, zoals het GVB doet met de Amstelveenlijn, maar gebruik maken van nood perrons. Als het in Utrecht wel lukt om de trams te laten rijden, in Düsseldorf daar kan het ook.
Dan begrijp ik niet dat de Amstelveenlijn twee jaar uit de roulatie is, ze hadden in Duitsland trams kunnen huren of 2e hands kunnen kopen, bijvoorbeeld de Hannoverse TW6000 serie die aan een hoog en laag perron kunnen halteren

Dolf Heibloem|17.06.19|17:14

Doordat de sneltramtunnel onder de zuidelijke rijbaan A10 (richting Oost) wordt gesloopt om de bouw van het dak van de toekomstige autotunnel (rijstroken richting Oost) ter hoogte van de perrons van treinstation Zuid mogelijk te maken, is de aansluiting tussen het (snel)tramspoor in Buitenveldert naar de metrosporen op station Zuid verbroken. Voor sneltramreizigers is het even wennen. De ombouw naar lage halteperrons en de bouw van de drie onderdoorgangen (tram en autoverkeer) gaat voorspoedig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.