ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

Intercity Nieuwe Generatie legt eerste testkilometers af in Tsjechië

ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

NS heeft op het testcircuit voor nieuw materieel in het Tsjechische Velim de eerste kilometers op eigen kracht afgelegd met de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). De eerste exemplaren worden naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Intercity Nieuwe Generatie legt eerste testkilometers af in Tsjechië”

Pat Rick|10.05.19|12:27

Binnen de randstad is de winst van hoge snelheden beperkt. Naar Groningen of Maastricht zet het wel zoden aan de dijk, mits de snelheid voor langere tijd gehaald wordt (minder stops). Dan loont het zich om trajecten gereed te maken voor 200 – 250 km/u. Door dit soort binnenlandse en buitenlandse baanvakken te koppelen zou men goedkoper een snelle trein naar Berlijn kunnen realiseren

John rdam|14.05.19|00:24

@Pat Rick: binnen de Randstad is reistijdwinst van 25 minuten via de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam en 15 minuten tussen Rotterdam en Breda wel degelijk groot, bij 160KM/h. Daarmee worden ook op aansluitende trajecten reistijdverkortingen behaald. Rotterdam – Eindhoven is nu nog maar een uur reizen en dat werkt ook door in de reistijd Rotterdam – Maastricht. 200km/h is voor de afstanden binnen NL een mooi maximum, maar voor de Thalys blijkt 300 effectiever: Rotterdam – Antwerpen in 32 minuten

Rob Smith|20.05.19|13:14

@ Pat Rick Het scenario dat jij voorstelt is leuk voor de gebruikers van de eindstations, maar de gebruikers tussengelegen stations balen als een stekker als zij snelle treinen voorbij zien razen en dan hun eigen dienstregeling dan zien verslechteren, om die snelle trein mogelijk te maken….
Eindresultaat kan zijn dat je meer mensen uit de trein jaagt dan dat je nieuwe reizigers binnenhaalt.

John rdam|20.05.19|18:36

@ Rob Smith: de werkelijkheid is nu eenmaal dat er vele malen meer reizigers tussen de Randstad en Groningen reizen dan tussen de Randstad en Meppel, Hoogeveen of Assen. En als ik van Rotterdam naar Eindhoven of Brussel reis heb ik niets te zoeken in Dordrecht, dus dat wordt tegenwoordig gelukkig overgeslagen. Dergelijke verhalen kun je ook houden voor Delft of Hilversum. Als je met de auto reist ga je toch ook niet bij iedere afrit de snelweg af en weer er op? Zelfs Flixbus doet dat niet ;-)

Gert-Jan Hondelink|21.05.19|12:48

@John Rdam: Te Hvs moet sowieso afgeremd worden tot 40 km/h, dus het overslaan van Hvs zet m.i. niet zoveel zoden aan de dijk

Hans Winter|09.08.19|02:28

Gewoon alle station van inhaalsporen voorzien, dan kan er bij iedere 2e stop van een stoptrein een snellere trein passeren, iedereen blij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Intercity Nieuwe Generatie legt eerste testkilometers af in Tsjechië | SpoorPro.nl
ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

Intercity Nieuwe Generatie legt eerste testkilometers af in Tsjechië

ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

NS heeft op het testcircuit voor nieuw materieel in het Tsjechische Velim de eerste kilometers op eigen kracht afgelegd met de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). De eerste exemplaren worden naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Intercity Nieuwe Generatie legt eerste testkilometers af in Tsjechië”

Pat Rick|10.05.19|12:27

Binnen de randstad is de winst van hoge snelheden beperkt. Naar Groningen of Maastricht zet het wel zoden aan de dijk, mits de snelheid voor langere tijd gehaald wordt (minder stops). Dan loont het zich om trajecten gereed te maken voor 200 – 250 km/u. Door dit soort binnenlandse en buitenlandse baanvakken te koppelen zou men goedkoper een snelle trein naar Berlijn kunnen realiseren

John rdam|14.05.19|00:24

@Pat Rick: binnen de Randstad is reistijdwinst van 25 minuten via de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam en 15 minuten tussen Rotterdam en Breda wel degelijk groot, bij 160KM/h. Daarmee worden ook op aansluitende trajecten reistijdverkortingen behaald. Rotterdam – Eindhoven is nu nog maar een uur reizen en dat werkt ook door in de reistijd Rotterdam – Maastricht. 200km/h is voor de afstanden binnen NL een mooi maximum, maar voor de Thalys blijkt 300 effectiever: Rotterdam – Antwerpen in 32 minuten

Rob Smith|20.05.19|13:14

@ Pat Rick Het scenario dat jij voorstelt is leuk voor de gebruikers van de eindstations, maar de gebruikers tussengelegen stations balen als een stekker als zij snelle treinen voorbij zien razen en dan hun eigen dienstregeling dan zien verslechteren, om die snelle trein mogelijk te maken….
Eindresultaat kan zijn dat je meer mensen uit de trein jaagt dan dat je nieuwe reizigers binnenhaalt.

John rdam|20.05.19|18:36

@ Rob Smith: de werkelijkheid is nu eenmaal dat er vele malen meer reizigers tussen de Randstad en Groningen reizen dan tussen de Randstad en Meppel, Hoogeveen of Assen. En als ik van Rotterdam naar Eindhoven of Brussel reis heb ik niets te zoeken in Dordrecht, dus dat wordt tegenwoordig gelukkig overgeslagen. Dergelijke verhalen kun je ook houden voor Delft of Hilversum. Als je met de auto reist ga je toch ook niet bij iedere afrit de snelweg af en weer er op? Zelfs Flixbus doet dat niet ;-)

Gert-Jan Hondelink|21.05.19|12:48

@John Rdam: Te Hvs moet sowieso afgeremd worden tot 40 km/h, dus het overslaan van Hvs zet m.i. niet zoveel zoden aan de dijk

Hans Winter|09.08.19|02:28

Gewoon alle station van inhaalsporen voorzien, dan kan er bij iedere 2e stop van een stoptrein een snellere trein passeren, iedereen blij.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.