ICNG van Alstom op testbaan Tsjechië, bron: NS

Intercity Nieuwe Generatie legt eerste testkilometers af in Tsjechië

NS heeft op het testcircuit voor nieuw materieel in het Tsjechische Velim de eerste kilometers op eigen kracht afgelegd met de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie). De eerste exemplaren worden naar verwachting in 2021 in gebruik genomen.

NS bestelde vorig jaar 79 exemplaren van de nieuwe intercity bij de Franse treinbouwer Alstom.
Hiermee is een investering van 800 miljoen euro gemoeid. Een deel hiervan (450 miljoen euro) wordt gefinancierd door de Europese investeringsbank. De eerste ICNG-treinen van Franse treinfabrikant Alstom gaan in 2021 op het spoor rijden.

De nieuwe treinen hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur en kunnen zowel op het traditionele als op het hogesnelheidsnetwerk worden ingezet. Ze dienen als vervanging bestaand materieel en uitbreiding van de vloot. De ICNG’s kunnen in totaal 25.000 reizigers vervoeren.

Zwarte trein

De trein die nu getest wordt is nog grotendeels zwart. Volgens NS gaat het niet om een nieuwe huisstijl. De bekende geel met blauwe jas volgt later. Omdat het om technische testen gaat, is het volgens de vervoerder niet nodig het uiterlijk en het interieur al af te hebben. De kleurenfolie aan de buitenkant van de trein wordt op een later moment aangebracht.

Na de eerste kilometers in Velim wacht de volgende bestemming: de klimaatkamer in Wenen. Hier worden testen uitgevoerd met winters weer en tropische temperaturen. Na het uitgebreide test- en toelatingsprogramma in Nederland kunnen in 2021 de eerste reizigers instappen.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Intercity Nieuwe Generatie legt eerste testkilometers af in Tsjechië”

Pat Rick|10.05.19|12:27

Binnen de randstad is de winst van hoge snelheden beperkt. Naar Groningen of Maastricht zet het wel zoden aan de dijk, mits de snelheid voor langere tijd gehaald wordt (minder stops). Dan loont het zich om trajecten gereed te maken voor 200 – 250 km/u. Door dit soort binnenlandse en buitenlandse baanvakken te koppelen zou men goedkoper een snelle trein naar Berlijn kunnen realiseren

John rdam|14.05.19|00:24

@Pat Rick: binnen de Randstad is reistijdwinst van 25 minuten via de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam en 15 minuten tussen Rotterdam en Breda wel degelijk groot, bij 160KM/h. Daarmee worden ook op aansluitende trajecten reistijdverkortingen behaald. Rotterdam – Eindhoven is nu nog maar een uur reizen en dat werkt ook door in de reistijd Rotterdam – Maastricht. 200km/h is voor de afstanden binnen NL een mooi maximum, maar voor de Thalys blijkt 300 effectiever: Rotterdam – Antwerpen in 32 minuten

Rob Smith|20.05.19|13:14

@ Pat Rick Het scenario dat jij voorstelt is leuk voor de gebruikers van de eindstations, maar de gebruikers tussengelegen stations balen als een stekker als zij snelle treinen voorbij zien razen en dan hun eigen dienstregeling dan zien verslechteren, om die snelle trein mogelijk te maken….
Eindresultaat kan zijn dat je meer mensen uit de trein jaagt dan dat je nieuwe reizigers binnenhaalt.

John rdam|20.05.19|18:36

@ Rob Smith: de werkelijkheid is nu eenmaal dat er vele malen meer reizigers tussen de Randstad en Groningen reizen dan tussen de Randstad en Meppel, Hoogeveen of Assen. En als ik van Rotterdam naar Eindhoven of Brussel reis heb ik niets te zoeken in Dordrecht, dus dat wordt tegenwoordig gelukkig overgeslagen. Dergelijke verhalen kun je ook houden voor Delft of Hilversum. Als je met de auto reist ga je toch ook niet bij iedere afrit de snelweg af en weer er op? Zelfs Flixbus doet dat niet ;-)

Gert-Jan Hondelink|21.05.19|12:48

@John Rdam: Te Hvs moet sowieso afgeremd worden tot 40 km/h, dus het overslaan van Hvs zet m.i. niet zoveel zoden aan de dijk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.