Strukton bouwt mee aan nieuwe Britse trein



In Groot-Brittannië is afgelopen week een nieuw type diesel-hybride trein in gebruik genomen waarvoor Strukton Rail het tractiesysteem en het boordnetsysteem ontwikkelde. Deze systemen regelen de omvorming van de stroom van de generator naar het juiste voltage voor de motoren, batterijen en boordnetsystemen.



De trein zelf is door het Britse Vivarail ontwikkeld in opdracht van vervoerder West Midlands Trains, een joint venture van NS-dochter Abellio (70,1 procent van de aandelen), de East Japan Railway Company en Mitsui & Co (samen 29,9 procent van de aandelen in een 50:50 verhouding). Het eerste Class 230 D treinstel werd op 23 april in gebruik genomen op de reizigerslijn Marston Vale in Groot-Brittannië. Treinstel 230004 wordt ingezet op de route tussen Bletchley en Bedford.

Vivarail gaat in totaal drie rijtuigen van twee wagons aan West Midlands Trains leveren. Het tweede en derde rijtuig worden de komende weken in gebruik genomen. Voor de ontwikkeling van de Class 230 dieseltreinen zijn metrostellen van de Londense metro omgebouwd. De aluminium carrosserie is in stand gebleven, maar het interieur en de technologie zijn vernieuwd.

Modulair

Het tractiesysteem is volgens Strukton geschikt voor zowel gelijkstroom als wisselspanning. In de treinstellen zitten nu dieselgeneratoren, maar door de modulaire opzet kunnen de treinen met kleine aanpassingen omgebouwd worden naar batterij-aandrijving of waterstof. Het brandstofverbruik van de nieuwe Class 230 treinen is volgens Strukton ongeveer de helft minder dan dat van de huidige Class 14X Pacer dieselvoertuigen. Dit komt onder meer door het gebruik van start-stoptechnologie, die ervoor zorgt dat de motoren uitgaan als ze niet nodig zijn (bijvoorbeeld op stations of opstelterreinen), waarbij één motor in bedrijf blijft voor het opladen van de batterijen.

Wissel in tien minuten

Doordat de treinen vier aparte motormodules hebben, kunnen deze ook als een motor uitvalt op volle kracht blijven rijden. Dankzij het ontwerp van de tractie-elektronicamodule kan het onderhoud van de treinen op locatie plaatsvinden en hoeven ze niet terug naar het depot. Een motormodule kan in tien minuten met drie handelingen worden vervangen: brandstof- en luchtslangen verwijderen; veiligheidszekering losmaken; module met pallettruck eruit tillen. Geschat wordt dat de motor na 250.000 tot 300.000 kilometer moet worden vervangen.

Strukton ontwikkelt voor Vivarail ook een volgende generatie tractiesysteem. Dit systeem maakt het mogelijk om batterijtreinen te laten rijden die op stations worden bijgeladen, maar is ook geschikt voor waterstoftreinen. Vivarail wordt hiermee volgens Strukton een van ‘s werelds eerste fabrikanten van emissievrije treinen. Dit tractiesysteem is naar verwachting voor 2020 beschikbaar.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.