GVB zet Unimog in voor gestrande metro’s

Op de stand van Koks Group op RailTech Europe neemt het Amsterdamse stadsvervoerbedrijf GVB donderdag om 11.00 uur een nieuw noodhulpvoertuig in ontvangst. Het gaat om een door Koks ingrijpend aangepaste Mercedes Unimog die in tandembedrijf met een andere Unimog over het metrospoor kan rijden.

GVB gaat het nieuwe voertuig inzetten voor het afslepen van gestrande metro’s en onderhoud- en reparatiewerkzaamheden aan het metronet in Amsterdam. Koks Group draagt de GVB Unimog tijdens RailTech Europe over aan GVB-directeur Techniek en Operatie Mark Lohmeijer en Marco Wagenaar, een van de toekomstige gebruikers. GVB heeft al een Unimog in gebruik die zowel op weg als rails kan rijden. Maar de voertuigen zijn volgens Matthijs Bokma van Koks Group verschillend. “De nieuwe truck is een noodhulpvoertuig met een gesloten opbouw waar allerhande reparatie en onderhoudsmaterialen inzitten. Beide Unimogs hebben een sleepfunctie. Maar degene die al in gebruik is bij GVB heeft een open bak met een kraan er op.” De nieuwe Unimog is uitgerust met een Koks-Zagro rail/rij-installatie, waardoor deze snel ter plaatse kan zijn in geval van calamiteiten.

Op afstand bestuurbaar

Bijzonder aan de tweede Unimog is dat deze op afstand bestuurbaar is en aan de andere Unimog gekoppeld kan worden. “In samenwerking met Mercedes ontwikkelden we een systeem waarmee de twee Unimogs in tandem-bedrijf kunnen functioneren met één bestuurder. Beide Unimogvoertuigen worden mechanisch en elektrisch gekoppeld zo is met een bestuurder in tandem bedrijf een trekkracht van tweeduizend ton sleepgewicht te realiseren. Daarmee kan een M5 metrostel van 200 ton bij calamiteiten snel en veilig uit de Noord-Zuidlijn worden gesleept.”

De nieuwe Unimog vervangt een exemplaar uit 1985, maar komt samen met de eerder geleverde nieuwe Unimog ook in de plaats van twee locomotieven die het GVB tot voor kort in gebruik had voor sleepwerk. De aanpassing van een standaard Unimog tot een spoor-wegvoertuig volgens de specificaties van de GVB neemt volgens Bokma een jaar in beslag.

Naast het GVB gaat onder meer ProRail gebruik maken van deze kleine trucks. De spoorbeheerder neemt deze zomer vijf exemplaren in gebruik om gestrande treinen af te slepen.

Lees ook:

ProRail bestelt sleepvoertuigen om gestrande treinen sneller weg te slepen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.