Storingsteam van ProRail helpt op 11 december tijdens sneeuwstorm passagiers uit gestrande trein. Foto: ProRail

ProRail: meer defecte treinen, minder wisselstoringen in 2018

Incidentenbestrijders van ProRail rukten vorig jaar 2.547 keer uit vanwege een melding van een defecte trein. Een jaar eerder was dat 1.910 keer noodzakelijk. Het aantal wisselstoringen daalde van 400 naar 333. Dat blijkt uit cijfers van ProRail.

Alle gevallen waarbij een trein binnen twintig minuten verder kon, of de Incidentenbestrijding van ProRail niet in actie hoefde te komen voor evacuatie van reizigers omdat de gestrande trein langs het perron staat, zijn niet meegerekend. In 84 procent van de gevallen zijn de reizigers binnen een uur verder vervoerd. In 15 procent van de gevallen was dit 1 tot 2 uur en in 1 procent van de gevallen duurde het langer dan 2 uur.

ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom benadrukt dat ook bij de 2.547 genoemde meldingen niet in alle gevallen alle reizigers uit de trein moesten worden geëvacueerd. “Wanneer wij een melding binnen krijgen van een gestrande trein gaan we niet zitten wachten tot de vervoerder heeft geconstateerd dat de trein echt niet verder kan rijden. We starten gelijk een driesporenbeleid. Dat staken we eventueel weer wanneer blijkt dat de trein toch verder kan of evacuatie niet nodig is.”

Geen verklaring

Zowel ProRail als vervoerder NS kunnen geen sluitende verklaring geven voor stijging van het aantal meldingen van defect materieel. “Later deze maand komen we met een uitgebreide rapportage, maar daar wordt op dit moment nog aan gewerkt”, meldt NS-woordvoerder Erik Kroeze. Ook ProRail zegt het lastig te vinden om uit te leggen waar de stijging vandaan komt. Vermoedelijk speelt de door software-storingen geplaagde Traxx-locomotief die op de HSL rijdt een rol.

Opvallende uitschieters in de cijfers van ProRail zijn verder de stijging van het aantal meldingen van bijna aanrijdingen. In 2017 kwam dit 26 keer voor, afgelopen jaar 224 keer. Het aantal meldingen van aanrijdingen met een persoon daalde van 249 keer naar 232 keer in 2018. Terwijl er minder wisselstoringen werden geteld bij ProRail, 333 tegenover 400 in 2017, nam het aantal gemelde sectiestoringen toe van 450 naar 606.

Van drie naar vier sporen

Het team van ProRail Incidentenbestrijding demonstreert tijdens RailTech Europe met welke materialen wordt uitgerukt bij gestrande treinen. ProRail maakt nu nog gebruik van een driesporenbeleid bij gestrande treinen. Dat bestaat uit het regelen van een sleeplocomotief, materieel om reizigers te evacueren en het bestellen van bussen om reizigers verder te vervoeren. Deze zomer komen daar vijf tot spoorwegvoertuig omgebouwde Mercedes Unimogs bij die treinen kunnen afslepen. De Unimogs kunnen zowel op de weg als op het spoor rijden. Op die manier kunnen ze op plekken komen waar bijvoorbeeld niet eenvoudig bussen kunnen komen of een andere trein niet naast de gestrande trein kan komen.

De Unimogs zijn besteld en worden nu aangepast om straks op het Nederlandse Spoor te kunnen werken. Ze worden op strategische plekken gezet, zodat zij snel ter plaatse kunnen zijn als dat moet. “De afgelopen maanden zijn ze getest. Er is onder meer gekeken of de Unimogs sterk genoeg zijn om een zware trein te slepen.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “ProRail: meer defecte treinen, minder wisselstoringen in 2018”

Rutger Luiten|14.03.19|14:02

Vraag, mogen de Unimogs wel het spoornet betreden? Aangezien de DH700 van NS geen toestemming heeft van I&LT om het spoornet op eigen kracht te betreden en daardoor niet ingezet kunnen worden om materieel af te slepen.

Pat Rick|15.03.19|17:35

Is er een stijging op de Maaslijn? arriva heeft materieel tekort en dus geen reserves. Vertragingen door infra en treinen zijn schering en inslag

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.