Rapport: spoor verwaarloosd in publiek debat over energietransitie

Een trein in Delhi in India, bron: Pixabay
Bron: Pixabay https://pixabay.com/photos/delhi-india-train-train-station-1845004/

Het spoor is een van de meest energie-efficiënte vervoersmodaliteiten voor goederen en passagiers, maar wordt vaak verwaarloosd in het publieke debat. Dat staat in een rapport van het International Energy Agency (IAE) en de internationale spoororganisatie UIC. Jacopo Tattini van IAE gaat dit rapport op woensdag 27 maart op RailTech Europe in Utrecht presenteren. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Rapport: spoor verwaarloosd in publiek debat over energietransitie”

John rdam|01.03.19|15:41

Tja is logisch he. Stalen wielen over stalen rails laten rollen vergt nu eenmaal veel minder energie dan rubber op asfalt. Met de elektrische auto wordt alleen de uitstoot verminderd, maar niet de energie-efficiency verbeterd.

Ronald Van Onselen|04.03.19|19:22

De IAE heeft natuurlijk gelijk. De wereld is na het milieurapport van de club van Rome wel veranderd.Spoorwegen etc.zijn sterk ingekrompen. De techniek is ingewikkeld,duur en snel verouderd.Ook OV-visies verschillen en belangen tussen landen en regio’s bepalen het kwaliteitsniveau.Ruimtelijk lastig en kostbaar.Langdurige (inspraak)procedures inclusief rechterlijke uitspraken. Het is de politiek boven het hoofd gegroeid.We leven niet in India of China.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.