Treinstation Breda, foto: René de Wit

‘In 2040 elke tien minuten een intercity tussen 9 steden’

In 2040 moet tussen negen grote Nederlandse steden elke tien minuten een trein rijden. De verbinding met Duitsland moet daarnaast sterk verbeteren, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur in een interview met de Volkskrant.

De staatssecretaris komt woensdag met het Toekomstbeeld Openbaar Vervoer 2040, waarin voorstellen staan om het openbaar vervoer over twintig jaar beter te laten aansluiten op de reizigersvraag. Het aantal treinreizigers ligt tegen die tijd naar verwachting zo’n 30 tot 40 procent hoger. Daarbij moet het stimuleren van de groenere trein in plaats van de auto de CO2-uitstoot beperken.

Ambitieuzer

Van Veldhoven ziet de oplossing onder meer in een ring van negen steden, Randstad, Breda, Eindhoven, Arnhem-Nijmegen en Zwolle, waar iedere tien minuten een intercity tussen moet rijden. ProRail-topman Pier Eringa laat in een reactie in de krant weten dat het wat hem betreft nog een “tandje ambitieuzer” mag. “Eigenlijk wil je 2030 lezen waar nu 2040 staat.”

De staatssecretaris wil ook over de grenzen kijken. Met een stad als Parijs is er al een hoogwaardige snelle verbinding, en wat Van Veldhoven betreft moet die er in de toekomst ook tussen Nederland en Duitsland komen, zei ze tegen Radio 1.

Bron: ANP

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

3 reacties op “‘In 2040 elke tien minuten een intercity tussen 9 steden’”

Pat Rick|06.02.19|10:30

Dit is natuurlijk oude wijn in nieuwe zakken. Programma Hoogfrequent Spoor dat dit moet realiseren is al in gang gezet. Ook een snelle verbinding met Duitsland is al ter sprake gekomen.
Van Veldhoven komt er nu achter dat alles veel langer duurt en plakt er nu jaartal 2040 op. Dit is voor reizigers teleurstellend en mag er inderdaad een ambitieuzere datum op

Van Veldhoven doet aan Randstad-denken met haar ring. Er moeten ook hoogfrequente verbindingen komen tussen E’hoven-Breda, Arnhem-Zwolle

Gert-Jan Hondelink|06.02.19|13:44

@Pat Rick: Volgens het kaartje bij het artikel hierover in de Volkskrant van 6 februari maken de door jou genoemde trajecten Ehv-Bd en Ah-Zl deel uit van deze ring

Pat Rick|07.02.19|12:40

@Gert-Jan: Dank! Een vollediger plaatje staat ook in ovpro.nl Blij om te zien dat de link wordt gelegd met de regio, want daar zal de meeste groei vandaan komen: Eemshaven met verbindingen voor data en energie, hightech driehoek Eindhoven – Aken – Leuven, Zeeland met NorthSea Ports en de grote toekomstige windparken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.