Treinen passeren op Amsterdam Centraal station

Opstelterrein Uitgeest toch niet nodig voor hoogfrequent spoorvervoer

Er is toch geen opstelterrein bij Uitgeest nodig om meer treinen te kunnen laten rijden op het traject tussen Alkmaar en Amsterdam. In een eerder stadium was Uitgeest uit een aantal locaties als beste optie uit de bus gekomen voor een nieuw opstelterrein. Uit onderzoek blijkt dat dat toch niet hoeft in Uitgeest, zo maakt ProRail bekend.

De eerdere plannen voor Uitgeest als opstelterrein hebben te maken met het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Het doel van dit programma is om meer treinen te laten rijden op de drukste trajecten van Nederland, om voldoende capaciteit te creëren voor de verwachte reizigersgroei. ProRail is samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bezig met de invoering hiervan op drukke corridors. In de toekomst moeten er zes intercity’s per uur gaan rijden tussen Alkmaar en Amsterdam en zes sprinters per uur tussen Amsterdam en Uitgeest.

Zaandam en Heerhugowaard

Om de frequentie op te voeren moet het spoor nog wel worden aangepast. De aanpassingen variëren van geluids- en overwegmaatregelen tot een opstelterrein voor stadium. Aanvankelijk was Uitgeest de beoogde locatie voor zo’n opstelterrein. Daar was veel verzet tegen.

Uitgeest is nu niet meer nodig. De extra treinen worden straks op verschillende plaatsen langs het tracé opgesteld en schoongemaakt, zoals in Zaandam en op het al geplande opstelterrein bij Heerhugowaard. Verder worden langs het traject diverse geluidsmaatregelen getroffen. Station Uitgeest krijgt een nieuwe loopbrug voor reizigers.

Planologische procedure

Eind januari is een besluit genomen over de aanpassingen die nodig zijn om meer treinen te laten rijden. Ze zijn nog niet definitief. Het betreft voorkeursvarianten die nog verder uitgewerkt worden. Daarna volgt nog een planologische procedure. De verwachting is dat het Ontwerp Tracébesluit in 2020 gepubliceerd kan worden.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Opstelterrein Uitgeest toch niet nodig voor hoogfrequent spoorvervoer”

Pat Rick|06.02.19|10:47

Goed nieuws. Het geld en de ruimte kan beter ergens anders aan worden besteed.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.