Traxx-locomotief NS tussen Eindhoven en Den Haag, foto: NS

NS gaat beproeven of intercity tussen Groningen en Den Haag sneller kan

NS gaat testen of het mogelijk is intercity’s met hogere snelheid te laten rijden. Volgende week voert het bedrijf een al eerder aangekondigde testrit uit in de nacht van 1 op 2 februari tussen Groningen, Zwolle en Den Haag, waarbij met een snelheid van 160 kilometer per uur wordt gereden in plaats van 140 kilometer per uur over de Hanzelijn.

Onderweg slaat de testtrein de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over. Door de hogere snelheid en de reductie van het aantal stops, moet de reis met een kwartier bekort worden. Op Den Haag Centraal keert de trein en rijdt dan weer op hoge snelheid terug.

Traxx-locomotief

De test is nodig om te bekijken welke aanpassingen er nodig zijn aan treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity’s sneller te maken. Het testtraject tussen Groningen en Den Haag dient als voorbeeld voor meer snelle treinen. Of er ook echt snellere intercity’s worden opgenomen in de dienstregeling hangt af van de resultaten van de test. De testrit wordt gereden met een Traxx-locomotief met ICR-rijtuigen. Die trein rijdt nu ook als Intercity direct over de HSL-lijn.

Het streven van de NS is om vanaf 2021 snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

3 reacties op “NS gaat beproeven of intercity tussen Groningen en Den Haag sneller kan”

Loek van der Heide|31.01.19|10:21

Hoe zit het qua 160/200 km/H max dan met de passage door de tunnel bij Dronten?
Daar moet ‘meester’ terug naar 80, om vervolgens volgas opgeschakeld naar notch 7-12
de helling op / tunnel UIT…..
Kan daar dan ook doorheen met >80)140–200 km/h zonder dat de trommelvliezen scheuren?
Het huidige ‘wagenpark’ IRM VIERM ICM en ‘Sprinters’ MAT is daar NIET op toegerust
(druk-opbouw in de coupe’s, niet meer plaatsnemen op de balkons….)

Frans Appel|31.01.19|12:12

Er is nog geen einde gekomen aan de problemen op de HSL-Zuid die veroorzaakt worden door een fout in de software van de Traxx-locomotieven

De testrit wordt gereden met een Traxx-locomotief

Verdere woorden overbodig.

Wilfried Jellema|01.02.19|08:07

Feit blijft dat reizigers uit Leeuwarden 60 km extra reizen, omdat de route over Zwolle een enorme omweg is. Voor Groningen geldt dat zij 35 km omrijden. Feit is ook dat het Noorden van Nederland via een enkele navelstreng zijn verbonden met het spoorwegnet in de rest van Nederland, hetgeen het Noorden onbereikbaar maakt als er werkzaamheden/storingen zijn op het traject Zwolle – Meppel. Een ander aspect wat problemen op kan leveren is de ondergrond i.v.m. stuwing. Kortom twijfelachtige proef.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.