Een Flirt-trein van Arriva op station Maastricht, foto: Wikimedia Commons

Nieuwe Flirt-treinen voor spoorlijn Maastricht-Aken goedgekeurd

Duitsland heeft de nieuwe Flirt-treinen van Arriva voor de verbinding Maastricht-Aken officieel goedgekeurd. Daardoor kan de internationale treindienst op zondag 27 januari starten. Eigenlijk zouden de treinen van fabrikant Stadler al vanaf 9 december gaan rijden, maar die deadline werd niet gehaald.

Eerder meldde Arriva dat ook de toelatingsprocedure voor Duitsland vertraging had opgelopen doordat de oplevering van de benodigde infrastructuur voor te veel druk zorgde op het afronden van de procedure. In het voorjaar van 2018 begon de elektrificatie van het traject tussen Landgraaf en Herzogenrath, die nodig was om de internationale verbinding mogelijk te maken. Over een afstand van 6,5 kilometer is bovenleiding aangelegd. De nieuwe infrastructuur is eind november opgeleverd, maar daarna moesten er nog testritten gereden worden.

In de tussentijd heeft Arriva met bussen gereden op het traject, maar daaraan komt een einde als de trein tot stand komt op deze route. De grensoverschrijdende trein zal tussendoor stoppen op Aken West, Herzogenrath, Eygelshoven Markt, Landgraaf, Heerlen, Valkenburg en Meerssen.

Drielandentrein

Arriva wil met een drielandentrein gaan rijden, die naast Aken en Maastricht ook in het Belgische Luik stopt. Het nieuwe materieel is geschikt om onder drie verschillende stroomspanningen te rijden en is uitgerust met drie veiligheidssystemen. De Belgische overheid heeft echter nog steeds geen goedkeuring gegeven voor het materieel en volgens Arriva is nog niet bekend wanneer dit zal veranderen.

“Betrokken partijen streven ernaar om de verbinding zo spoedig als mogelijk te laten starten. Uiteraard als daarbij aan alle eisen qua beveiliging en toelating is voldaan”, aldus de vervoerder.

De rit tussen de Aken en Maastricht per trein duurt 55 minuten en zorgt voor een verbetering van de verbinding tussen Nederland en Duitsland per spoor. Duitsers kunnen makkelijker in Maastricht komen, waarmee ze verder kunnen reizen naar Utrecht en Amsterdam. Andersom kunnen Nederlanders gemakkelijker de trein nemen richting steden zoals Keulen, Berlijn en Frankfurt.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en hoofdredacteur van de Bredase vestiging van ProMedia Group.

3 reacties op “Nieuwe Flirt-treinen voor spoorlijn Maastricht-Aken goedgekeurd”

Pat Rick|24.01.19|17:29

Goed nieuws. Nu moet Heerlen weer een directe verbinding met Amsterdam terugkrijgen. Want Heerlen is nu beter verbonden met Aken dan Amsterdam/Schiphol

Stefan Van Goch|26.01.19|21:57

Terecht. Waarom is Mokum zo belangrijk? Den Haag is belangrijker. DAAR moeten MEER treinen heen! Niet naar Mokum!

Pat Rick|31.01.19|12:27

De nieuwe treindienst lijkt een succes. Vanuit Aken zijn er veel overstappers in Heerlen op de IC. Het zou goed zijn om de IC vanuit Aken te laten beginnen en door te laten rijden naar A’dam/Schiphol

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.