Traxx-locomotief met rijtuigen voor HSL

Herstel software moet einde maken aan stilvallende HSL-treinen

Met de installatie van aangepaste software in de Traxx-locomotieven die op de HSL-Zuid rijden moeten de problemen op de lijn verholpen zijn. Een fout in een software-update veroorzaakte vorig jaar veel problemen, doordat treinen soms ineens konden stilvallen. De herstelde software is in december en de eerste helft van januari geïnstalleerd. Dat meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW) aan de Tweede Kamer in antwoord op vragen van VVD en CDA.

De toename van het aantal treinen dat plotseling stopte op de hogesnelheidslijn vorig jaar is voor een groot deel te wijten aan een fout in de noodzakelijke software-update die tussen mei en september 2018 is uitgevoerd, schrijft de staatssecretaris. Ze baseert zich op informatie van de NS.

Aanvullende opleiding machinisten

Door de softwarefout strandden in oktober 48 HSL-treinen. De fout leidde tot problemen met de synchronisatie tussen processoren in het beveiligingssysteem. De fout kon zich zowel in de voorste als achterste locomotief van een trein voordoen. Als dat gebeurde, stopten de treinen automatisch vanwege de veiligheid. Het is volgens Van Veldhoven nog te vroeg of te beoordelen of met het herstel van de softwarefout de problemen ook echt opgelost zijn. In het voorjaar zal ze de Kamer een nieuwe update geven.

Behalve het aanpassen van de software zijn er ook andere maatregelen genomen. Machinisten die op de hogesnelheidslijn rijden hebben een aanvullende opleiding gekregen met oog op de nieuwe software. Ook is er een helpdesk ingericht in het Materieel Besturingscentrum van de NS. Als hun trein strandt, kunnen machinisten contact zoeken met de helpdesk, waar een ervaren monteur of machinist hen telefonisch helpt bij het weer opstarten van de trein. Voordat machinisten op de HSL mogen rijden, moeten ze eerst een specifieke opleiding volgen, als aanvulling op de basisopleiding. Dat traject duurt acht weken. Machinisten leren onder meer omgaan met beveiligingssysteem ERTMS en de spanningssluizen en tunnels op de lijn.

Onzekerheid op de werkvloer

Van Veldhoven kan niet bevestigen dat machinisten door de problemen onder druk staan en zich ziek melden, een onderwerp waar VVD en CDA specifiek naar hebben gevraagd. Volgens de NS is er geen sprake van extra uitval op de HSL-lijn. Op de werkvloer zou wel onzekerheid zijn ontstaan door de softwarefout. Indien nodig krijgen machinisten extra begeleiding, schrijft Van Veldhoven.

De nieuwe intercity’s die eind 2021 in gebruik genomen zullen worden, zullen de prestaties op de HSL-lijn sterk verbeteren, verwacht Van Veldhoven. Daarnaast heeft ze eerder al 60 miljoen euro uitgetrokken voor verbetermaatregelen.

Prestatieafspraken

De verstoringen op de HSL-lijn hebben de prestatieafspraken voor de HSL-lijn het afgelopen waarschijnlijk negatief beïnvloed, verwacht Van de staatssecretaris. Zeker in oktober vielen de prestaties tegen. Definitieve cijfers over heel 2018 zijn nog niet bekend. NS en ProRail hebben de staatssecretaris laten weten dat de bodemwaarden van de prestatie-indicatoren voor het afgelopen jaar waarschijnlijk gehaald zijn.

De Eurostar- en Thalys-treinen die rijden over de hogesnelheidslijn hebben geen last van de problemen waar de Traxx-locomotieven mee kampten omdat ze andere hardware en software gebruiken.

Lees ook:

NS hoopt softwareprobleem Traxx-locomotief voor kerst op te lossen

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.