Stint Kids met dak, foto: Stint

Invloed elektromagnetische straling spoor op Stint nog steeds onduidelijk

Of de elektromagnetische omgeving van het spoor een rol gespeeld heeft bij het ongeluk met de Stint in Oss, blijft ook na een speciaal onderzoek hiernaar door Agentschap Telecom nog onduidelijk. Om die vraag te kunnen beantwoorden is aanvullend onderzoek nodig.

Bij het ongeval met een Stint op een spoorwegovergang in Oss op 20 september kwamen vier kinderen om het leven toen de bakfiets tegen een trein botste. Een ander kind en de volwassen bestuurster raakten zwaargewond. Er zijn toen verschillende onderzoeken opgestart. TNO keek in opdracht van ILT naar de technische werking en de veiligheid van de Stint. De voornaamste conclusie was dat het voertuig niet veilig genoeg is voor bestuurders en passagiers, zo bleek bij de presentatie van het eindrapport in december.

De Stint is al kort na het ongeluk van de weg gehaald. Een eventuele terugkeer van de Stint in het verkeer is alleen mogelijk in aangepaste vorm. Dan moet er eerst duidelijkheid zijn over toelatingseisen voor dit soort voertuigen. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en Waterstaat) kondigde bij de presentatie van het TNO-rapport aan dat ze een voorstel voor de nieuwe eisen uiterlijk in februari van dit jaar naar de Tweede Kamer zou sturen.

Metingen

Naast het TNO-onderzoek is in opdracht van Agentschap Telecom ook onderzoek gedaan door Dekra Certification, een bedrijf dat gespecialiseerd is in testen, inspectie en certificering. Het onderzoek is complex, omdat bij een spoorwegovergang meerdere onderdelen, zoals spoorstaven, bovenleiding en slagbomen, een rol spelen bij het bepalen van de elektromagnetische straling. Na proefmetingen bij een andere spoorwegovergang in Oss heeft Dekra het echte onderzoek uitgevoerd op de overweg waar het ongeluk gebeurde, aan de kant vanwaar de Stint de overweg kwam oprijden.

Er is gemeten op verschillende afstanden van het spoor met een maximale afstand van dertig meter. In totaal heeft Dekra 480 metingen uitgevoerd, op verschillende tijdstippen en met de invloed van verschillende typen passerende treinen. De trein die betrokken was bij het ongeval is niet meer opgenomen in de reguliere dienstregeling en kon dus niet meegenomen in de testen. Magnetische en elektrische velden zijn afzonderlijk gemeten.

Strafrechtelijk onderzoek

Volgens de onderzoekers geeft hun rapport weliswaar een beeld van de waarden van de magnetische en elektrische velden bij de spoorwegovergang in Oss, maar valt daaruit geen conclusie te trekken over de mogelijke invloed van elektromagnetische straling op het ongeluk met de Stint. Uitsluiten van die mogelijke invloed kan alleen met aanvullend onderzoek, waarbij het ongeval precies wordt nagebootst. Het Openbaar Ministerie gaat beoordelen of zo’n onderzoek uitgevoerd kan worden binnen het strafrechtelijk onderzoek van het OM.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.