Een ICE-hogesnelheidstrein tussen Berlijn en München, foto: Hollandse Hoogte

‘Verbinding Berlijn-München voorbeeld voor snelle treindienst Berlijn-Amsterdam’

Foto: Hollandse Hoogte, te gebruiken tot en met 20 december 2020!

De spoorverbinding tussen Berlijn en München is een mooi voorbeeld voor de snelle treindienst tussen Amsterdam en Berlijn. Dat zegt Jean Koulischer van Alstom, de leverancier van de ERTMS-systemen voor de hogesnelheidstreinen op deze spoorlijn. De reistijd tussen de Duitse steden werd na het openen van de nieuwe spoorlijn in december 2017 verkort van zes naar vier uur, waardoor het aantal reizigers verdubbelde.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Verbinding Berlijn-München voorbeeld voor snelle treindienst Berlijn-Amsterdam’”

Pat Rick|21.12.18|11:57

De TGV doet in 4 uur tussen Parijs en Marseille bijna 800 km, terwijl de ICE dan ongeveer 600 km doet. Wellicht is de eerste dan een beter voorbeeld, want dan zou Amsterdam – Berlijn in 3:20 hrs gedaan kunnen worden.

Dan moet er ca. 300 km nieuw HSL spoor komen ongeveer tussen Amsterdam en Bad Oeynhausen: voorbij Hengelo is een boemelstukje van ongeveer 100 km/u richting Munster. Het is belangrijk om afspraken met DB-Netz in beton te gieten en de vergunningenprocedures goed te plannen.

John rdam|21.12.18|13:57

De vergelijking gaat nogal mank in dit blijkbaar kritiekloos overgenomen promotiepraatje van Alstom. De verbinding Berlijn – München loopt buiten de vijf belangrijkste steden langs die lijn door behoorlijk dunbevolkte gebieden waar hetzij een nieuwe HSL is aangelegd, hetzij bestaande lijnen zijn opgewaardeerd naar 200kmh. Dat lijkt me nogal onhaalbaar tussen Amsterdam en Hengelo. Betere kansen waren er voor de HSL-Oost via Arnhem, maar dankzij Tineke Netelenbos is dat project om zeep geholpen.

John rdam|21.12.18|14:21

Feitelijke correcties: Tussen Oost- en West-Duitsland lag niet slechts één spoorlijn. Er waren vóór de val van De Muur in 1989 acht grensoverschrijdende spoorlijnen. Het klopt wel dat tot de opening van de HSL Erfurt – Nürnberg de klassieke spoorlijn (via Jena en Saalfeld) door de bochtige tracering via rivierdalen tussen de bergen geen hoge snelheden mogelijk maakte.
Tussen München en Berlijn werd in totaal niet 230 maar 320 kilometer nieuw spoor gelegd.
De maximum snelheid is 300 km/h.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Verbinding Berlijn-München voorbeeld voor snelle treindienst Berlijn-Amsterdam’ | SpoorPro.nl
Een ICE-hogesnelheidstrein tussen Berlijn en München, foto: Hollandse Hoogte

‘Verbinding Berlijn-München voorbeeld voor snelle treindienst Berlijn-Amsterdam’

Foto: Hollandse Hoogte, te gebruiken tot en met 20 december 2020!

De spoorverbinding tussen Berlijn en München is een mooi voorbeeld voor de snelle treindienst tussen Amsterdam en Berlijn. Dat zegt Jean Koulischer van Alstom, de leverancier van de ERTMS-systemen voor de hogesnelheidstreinen op deze spoorlijn. De reistijd tussen de Duitse steden werd na het openen van de nieuwe spoorlijn in december 2017 verkort van zes naar vier uur, waardoor het aantal reizigers verdubbelde.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Verbinding Berlijn-München voorbeeld voor snelle treindienst Berlijn-Amsterdam’”

Pat Rick|21.12.18|11:57

De TGV doet in 4 uur tussen Parijs en Marseille bijna 800 km, terwijl de ICE dan ongeveer 600 km doet. Wellicht is de eerste dan een beter voorbeeld, want dan zou Amsterdam – Berlijn in 3:20 hrs gedaan kunnen worden.

Dan moet er ca. 300 km nieuw HSL spoor komen ongeveer tussen Amsterdam en Bad Oeynhausen: voorbij Hengelo is een boemelstukje van ongeveer 100 km/u richting Munster. Het is belangrijk om afspraken met DB-Netz in beton te gieten en de vergunningenprocedures goed te plannen.

John rdam|21.12.18|13:57

De vergelijking gaat nogal mank in dit blijkbaar kritiekloos overgenomen promotiepraatje van Alstom. De verbinding Berlijn – München loopt buiten de vijf belangrijkste steden langs die lijn door behoorlijk dunbevolkte gebieden waar hetzij een nieuwe HSL is aangelegd, hetzij bestaande lijnen zijn opgewaardeerd naar 200kmh. Dat lijkt me nogal onhaalbaar tussen Amsterdam en Hengelo. Betere kansen waren er voor de HSL-Oost via Arnhem, maar dankzij Tineke Netelenbos is dat project om zeep geholpen.

John rdam|21.12.18|14:21

Feitelijke correcties: Tussen Oost- en West-Duitsland lag niet slechts één spoorlijn. Er waren vóór de val van De Muur in 1989 acht grensoverschrijdende spoorlijnen. Het klopt wel dat tot de opening van de HSL Erfurt – Nürnberg de klassieke spoorlijn (via Jena en Saalfeld) door de bochtige tracering via rivierdalen tussen de bergen geen hoge snelheden mogelijk maakte.
Tussen München en Berlijn werd in totaal niet 230 maar 320 kilometer nieuw spoor gelegd.
De maximum snelheid is 300 km/h.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.