Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

Traxx-locomotief veroorzaakt trillingen op Brabantroute

De Brabantroute heeft sinds begin 2017 vaker dan voorheen te kampen met hoge trillingen op het spoor. Dat leidde tot klachten en schadeclaims van omwonenden. Onderzoek dat spoorbeheerder ProRail naar aanleiding van de forse toename van de hoeveelheid klachten liet uitvoeren door ingenieursbureau Movares bevestigt dat er inderdaad meer trillingen zijn. Een snelle en eenvoudige oplossing is niet voorhanden.

Vooral in de omgeving van Oisterwijk, Dorst en Rijen hebben mensen last van trillingen. De trillingen doen zich vooral voor bij spoorwegovergangen op het moment dat een reizigerstrein met een Traxx-locomotief passeert. De problemen zijn begonnen op het moment dat er een snelle treinverbinding kwam van Eindhoven naar Den Haag Centraal. Tussen Eindhoven en Breda rijden de treinen over het normale spoor, daarna maken ze gebruik van de hsl-lijn. Opvallend is de samenstelling van de treinen: ze hebben aan weerszijde een Traxx-locomotief. Dat is nodig omdat de trein op kopspoor Den Haag Centraal immers niet kan keren. Overigens niet bekend of een trein met slechts één Traxx-locomotief minder trillingen zou veroorzaken.

Onderzoek Movares

Ook voor 2017 reden er al Traxx-locomotieven over de Brabantroute, maar toen trokken ze goederentreinen die met een snelheid van 90 kilometer per uur reden. Dat leverde minder overlast op dan de huidige passagierstreinen met Traxx-locomotieven die maximaal 140 kilometer per uur halen. Ze passeren vier keer per uur.

Movares heeft in opdracht van ProRail op elf locaties in de omgeving van Dorst, Rijen, Oisterwijk en Tilburg metingen verricht. Er zijn niet alleen trillingen gemeten, maar er is ook via videobeelden gekeken naar de snelheid van passerende treinen en er is onderzoek gedaan naar de samenstelling van de bodem en naar de rijeigenschappen van de verschillende treinen. De meetgegevens konden vergeleken worden met metingen uit 2016 die beschikbaar waren.

De hoogste trillingen zijn gemeten in Dorst en Rijen. Dat heeft volgens Movares te maken met de bodemgesteldheid die daar anders is dan in Oisterwijk. Verder heeft Movares ook gekeken naar de constructie van het spoor en de staat van het onderhoud. Een slechte ligging van het spoor heeft namelijk direct effect op de trillingen. Movares concludeert dat de onderhoudsstatus, spoorconstructie en spoorligging in Dorst en Rijen niet zijn gewijzigd. In Oisterwijk is de spoorconstructie wel veranderd vanwege de verwijdering van wissels, maar dat heeft niet geleid tot een toename van de trillingen.

Vervanging locomotief pas in 2022

De treinen met twee Traxx-locomotieven veroorzaken flink wat meer trillingen door de zware assen en doordat de wielen mindere rond zijn dan bij veel andere treinen. De vervanging van de Traxx-locomotieven staat wel gepland, maar pas in december 2022. “Een simpele oplossing is er niet. Elke aanpassing aan materieel of spoor is ingrijpend”, zegt een woordvoerder van ProRail. De spoorbeheerder gaat alle mogelijke opties wel in kaart brengen, samen met de betrokken gemeenten, NS en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Te denken valt behalve aan aanpassing van materieel of spoor ook aan aanpassing van de concessie of aan trillingswerende maatregelen in de grond of bij de woningen. Het streven is om het eerste kwartaal van 2019 te weten of een van de opties zou kunnen werken. Mogelijk biedt geen enkele oplossing soelaas.

Behalve klachten van omwonenden ontving ProRail ook veertig meldingen van schade aan gebouwen. De meeste daarvan kwamen uit Oisterwijk, terwijl de hoogste trillingen juist in Dorst en Rijen gemeten zijn. Voor schademeldingen hanteert ProRail een apart protocol, waarbij door ProRail ingehuurd bureau bekijkt of het aannemelijk is dat de schade veroorzaakt is door trillingen op het spoor. Als het bureau geen verband kan aantonen, wijst ProRail de claim af. Volgens de woordvoerder is van die veertig klachten geen enkele claim gehonoreerd. Bij alle schades kon niet vastgesteld worden dat trillingen de boosdoener waren.

Eigen onderzoek gemeenten

Tijdens een informatieavond voor omwonenden eerder deze week waarin de onderzoeksresultaten bekend werden gemaakt, reageerden veel mensen boos. Er werden vergelijkingen getrokken met de schade als gevolg van de gasboringen in Groningen. Verschillende omwonenden trokken de conclusies van het bureau dat voor ProRail de schademeldingen afhandelt in twijfel.

Wethouder Dion Dankers van de gemeente Oisterwijk heeft een eigen, onafhankelijk onderzoek aangekondigd als gevolg van de trillingen, dat samen met de gemeenten Oosterhout (waar Dorst onder valt) en Gilze en Rijen (waar Rijen onder valt) uitgevoerd zal worden. De gemeenten moeten nog bepalen welke vorm dat onderzoek krijgt en wat er precies onderzocht gaat worden.

Auteur: Yvonne Ton

8 reacties op “Traxx-locomotief veroorzaakt trillingen op Brabantroute”

Wil Chaulet|13.12.18|12:36

Het lijkt me verstandig om de oude Intercity verbinding Den Haag CS – Rotterdam – Dordrecht – Eindhoven tijdelijk tot 2022 in ere te herstellen. Dan hebben de Brabanders ook weer een betrouwbare verbinding terug. Nu worden ze dagelijks getrakteerd op vertragingen en uitvallende treinen.

Gerjan van Oosten|13.12.18|12:45

De wielen van de Traxx-locomotieven zijn MINDER rond? Waarom draaien ze die dan niet af?

Karel Ingrid Samson|13.12.18|14:40

Tja, we weten een oplossing, maar doen er lekker niets mee………….. Dat staat er toch?

Kees Nobel|13.12.18|18:45

Waar staat men de oplossing weet maar er “lekker” niets mee doet?

Kees Nobel|13.12.18|19:01

Waar staat men de oplossing weet maar er lekker niets mee doet?

Ton Spies|13.12.18|19:37

“…schademeldingen hanteert ProRail een apart protocol, waarbij door ProRail ingehuurd bureau bekijkt of het aannemelijk is dat de schade veroorzaakt is door trillingen ….”
“Als het bureau geen verband kan aantonen, wijst ProRail de claim af.”
” …veertig klachten geen enkele claim gehonoreerd.”
“…kon niet vastgesteld worden dat trillingen de boosdoener waren.”

Vraag aan de schrijver hoe dit over komt als je “ProRail” eens door “de NAM” vervangt en “trillingen” door “aardbevingen”.

Marc Busio|14.12.18|13:52

Nog even de gevolgen van de ‘nieuwe’ intercity Eindhoven op een rijtje: (1) treinuitval toegenomen van minder dan 1 naar bijna 10% door deze trein 20 km over de HSL te laten rijden. (2) geen directe intercity-verbinding meer tussen Dordrecht en de Brabantse steden (3) trillingsschade aan woningen omdat deze trein alleen met twee dure Traxxlocomotieven kan functioneren. En dat allemaal omdat de NS zich genoodzaakt voelde om meer treinen over de HSL te laten rijden.

Ad Vijge|16.12.18|15:26

Merkwaardig , toen nog niet eens zo heel lang gelden daar Intercity’s reden met anderhalf keer zo zware 1200 en 1300 loks, heb ik nooit iets van overlast gelezen. Misschien omdat er toen nog niet zo veel huizen dicht langs het spoor stonden???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.