Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

Traxx-locomotief veroorzaakt trillingen op Brabantroute

De Brabantroute heeft sinds begin 2017 vaker dan voorheen te kampen met hoge trillingen op het spoor. Dat leidde tot klachten en schadeclaims van omwonenden. Onderzoek dat spoorbeheerder ProRail naar aanleiding van de forse toename van de hoeveelheid klachten liet uitvoeren door ingenieursbureau Movares bevestigt dat er inderdaad meer trillingen zijn. Een snelle en eenvoudige oplossing is niet voorhanden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

9 reacties op “Traxx-locomotief veroorzaakt trillingen op Brabantroute”

Wil Chaulet|13.12.18|12:36

Het lijkt me verstandig om de oude Intercity verbinding Den Haag CS – Rotterdam – Dordrecht – Eindhoven tijdelijk tot 2022 in ere te herstellen. Dan hebben de Brabanders ook weer een betrouwbare verbinding terug. Nu worden ze dagelijks getrakteerd op vertragingen en uitvallende treinen.

Gerjan van Oosten|13.12.18|12:45

De wielen van de Traxx-locomotieven zijn MINDER rond? Waarom draaien ze die dan niet af?

Karel Ingrid Samson|13.12.18|14:40

Tja, we weten een oplossing, maar doen er lekker niets mee………….. Dat staat er toch?

Kees Nobel|13.12.18|18:45

Waar staat men de oplossing weet maar er “lekker” niets mee doet?

Kees Nobel|13.12.18|19:01

Waar staat men de oplossing weet maar er lekker niets mee doet?

Ton Spies|13.12.18|19:37

“…schademeldingen hanteert ProRail een apart protocol, waarbij door ProRail ingehuurd bureau bekijkt of het aannemelijk is dat de schade veroorzaakt is door trillingen ….”
“Als het bureau geen verband kan aantonen, wijst ProRail de claim af.”
” …veertig klachten geen enkele claim gehonoreerd.”
“…kon niet vastgesteld worden dat trillingen de boosdoener waren.”

Vraag aan de schrijver hoe dit over komt als je “ProRail” eens door “de NAM” vervangt en “trillingen” door “aardbevingen”.

Marc Busio|14.12.18|13:52

Nog even de gevolgen van de ‘nieuwe’ intercity Eindhoven op een rijtje: (1) treinuitval toegenomen van minder dan 1 naar bijna 10% door deze trein 20 km over de HSL te laten rijden. (2) geen directe intercity-verbinding meer tussen Dordrecht en de Brabantse steden (3) trillingsschade aan woningen omdat deze trein alleen met twee dure Traxxlocomotieven kan functioneren. En dat allemaal omdat de NS zich genoodzaakt voelde om meer treinen over de HSL te laten rijden.

Ad Vijge|16.12.18|15:26

Merkwaardig , toen nog niet eens zo heel lang gelden daar Intercity’s reden met anderhalf keer zo zware 1200 en 1300 loks, heb ik nooit iets van overlast gelezen. Misschien omdat er toen nog niet zo veel huizen dicht langs het spoor stonden???

Annie Verhoeven|04.02.19|12:15

# ad vijge. Die treinen reden ook geen 140 km/uur

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Traxx-locomotief veroorzaakt trillingen op Brabantroute | SpoorPro.nl
Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

Traxx-locomotief veroorzaakt trillingen op Brabantroute

De Brabantroute heeft sinds begin 2017 vaker dan voorheen te kampen met hoge trillingen op het spoor. Dat leidde tot klachten en schadeclaims van omwonenden. Onderzoek dat spoorbeheerder ProRail naar aanleiding van de forse toename van de hoeveelheid klachten liet uitvoeren door ingenieursbureau Movares bevestigt dat er inderdaad meer trillingen zijn. Een snelle en eenvoudige oplossing is niet voorhanden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Yvonne Ton

Yvonne Ton is freelance journalist van SpoorPro.

9 reacties op “Traxx-locomotief veroorzaakt trillingen op Brabantroute”

Wil Chaulet|13.12.18|12:36

Het lijkt me verstandig om de oude Intercity verbinding Den Haag CS – Rotterdam – Dordrecht – Eindhoven tijdelijk tot 2022 in ere te herstellen. Dan hebben de Brabanders ook weer een betrouwbare verbinding terug. Nu worden ze dagelijks getrakteerd op vertragingen en uitvallende treinen.

Gerjan van Oosten|13.12.18|12:45

De wielen van de Traxx-locomotieven zijn MINDER rond? Waarom draaien ze die dan niet af?

Karel Ingrid Samson|13.12.18|14:40

Tja, we weten een oplossing, maar doen er lekker niets mee………….. Dat staat er toch?

Kees Nobel|13.12.18|18:45

Waar staat men de oplossing weet maar er “lekker” niets mee doet?

Kees Nobel|13.12.18|19:01

Waar staat men de oplossing weet maar er lekker niets mee doet?

Ton Spies|13.12.18|19:37

“…schademeldingen hanteert ProRail een apart protocol, waarbij door ProRail ingehuurd bureau bekijkt of het aannemelijk is dat de schade veroorzaakt is door trillingen ….”
“Als het bureau geen verband kan aantonen, wijst ProRail de claim af.”
” …veertig klachten geen enkele claim gehonoreerd.”
“…kon niet vastgesteld worden dat trillingen de boosdoener waren.”

Vraag aan de schrijver hoe dit over komt als je “ProRail” eens door “de NAM” vervangt en “trillingen” door “aardbevingen”.

Marc Busio|14.12.18|13:52

Nog even de gevolgen van de ‘nieuwe’ intercity Eindhoven op een rijtje: (1) treinuitval toegenomen van minder dan 1 naar bijna 10% door deze trein 20 km over de HSL te laten rijden. (2) geen directe intercity-verbinding meer tussen Dordrecht en de Brabantse steden (3) trillingsschade aan woningen omdat deze trein alleen met twee dure Traxxlocomotieven kan functioneren. En dat allemaal omdat de NS zich genoodzaakt voelde om meer treinen over de HSL te laten rijden.

Ad Vijge|16.12.18|15:26

Merkwaardig , toen nog niet eens zo heel lang gelden daar Intercity’s reden met anderhalf keer zo zware 1200 en 1300 loks, heb ik nooit iets van overlast gelezen. Misschien omdat er toen nog niet zo veel huizen dicht langs het spoor stonden???

Annie Verhoeven|04.02.19|12:15

# ad vijge. Die treinen reden ook geen 140 km/uur

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.