Intercity, trein, NS

Toch stop op Assen voor snellere trein Groningen-Randstad

NS zal als experiment ook een snellere trein laten rijden tussen de stad Groningen en de Randstad, waarbij wél gestopt wordt op in Assen. Onlangs kondigde de spoorvervoerder een proef aan om de reistijd tussen de regio’s te versnellen, maar die testtrein zou station Assen overslaan. Dit tot onvrede van enkele politici in Noord-Nederland.

Volgens RTV Drenthe heeft president-directeur Roger van Boxtel van de NS in een gesprek met gedeputeerde Henk Brink en wethouder Harmke Vlieg van Assen toegezegd een tweede proef te doen waarbij de trein wel zal stoppen in Assen. Uiteindelijk zal worden besloten of er zo’n snellere trein komt en welke variant dan gaat rijden.

Drie minuten

De beslissing van NS om niet te stoppen op Assen, werd meteen fors bekritiseerd. De Drentse gedeputeerde en de gemeente Assen vonden dat Assen onterecht overgeslagen werd. Brink benadrukte dat de provincie een financiële bijdrage levert aan het oplossen van knooppunten in het spoornetwerk in Noord-Nederland. Bovendien zou er ‘slechts’ drie minuten gewonnen worden door station Assen over te slaan. In totaal wil de NS een kwartier winnen op de huidige dienstregeling door enkele stations over te slaan.

Om Assen tegemoet te komen, worden er nu dus twee proeven gedaan. Begin 2019 zal een snellere trein rijden die Assen nog overslaat. Op een later moment wordt nogmaals een snellere trein ingezet, maar die zal dus wel stoppen op dit station. Dit zal ook worden voorgelegd aan de Spoortafel, waarin ook de noordelijke provincies, de gemeente, Arriva en het OV-Bureau Groningen Drenthe zijn vertegenwoordigd.

Experiment

NS hoopt door dit experiment te kijken of het reizen per trein tussen Groningen en de Randstad aantrekkelijker gemaakt kan worden. Bovendien zouden de resultaten van deze proef, gebruikt kunnen worden door andere regio’s. NS krijgt hierdoor zelf inzichten in de benodigdheden voor een dergelijke versnelling, zoals de effecten hiervan op de treintechniek, de infrastructuur en de dienstregeling.

Lees ook:

NS test snelle intercityverbinding tussen Groningen en Randstad

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.