ProRail en NS: PHS-treinen kunnen om de 7,5 minuut rijden

Volgens ProRail, NS en andere betrokkenen is het mogelijk om treinen om de 7,5 minuut te laten rijden op de spoorlijnen van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Dat hebben zij vastgesteld in een gezamenlijke toekomstverkenning.

Op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden. “Als je slim kijkt, kunnen we meer uit het spoor halen”, bevestigt een woordvoerder van ProRail een bericht daarover in De Telegraaf. De reizigersaantallen nemen de komende tien jaar met 40 procent toe. Om die groei op te vangen, werkt ProRail aan het spoor, aan de stations en aan een verbeterde dienstregeling.

Tijdswinst

Zo is de ‘tienminutentrein’ niet altijd een snellere oplossing voor reizigers, omdat de overstap naar aansluitende treinen die eens per kwartier of halfuur rijden uiteindelijk geen tijdwinst oplevert. “Dat zorgt ervoor dat op een aantal plekken reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten”, verduidelijkt ProRail. “Dat lossen we op door op de drukste trajecten met acht treinen per uur te gaan rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.”

De herintrede van de sneltrein, die het gat moet opvullen tussen de sprinter en de intercity, past ook in het toekomstplan. Zo rijdt volgens ProRail straks tussen Schiphol en Amsterdam een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant ziet de spoorbeheerder mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

ProRail zegt niet om extra geld te vragen, maar volgens NS kan de treinenloop niet worden verbeterd zonder extra investeringen in het spoor. “Pas dan kunnen we meer treinen rijden, de reistijd verkorten en onnodig overstappen voorkomen”, zegt het vervoersbedrijf. Als voorbeeld noemt NS het perron bij station Almere. “Zo willen we de drukke IC van Lelystad naar Amsterdam-Zuid, Schiphol en Den Haag Centraal verlengen van 1000 naar 1200 zitplaatsen, maar daarvoor is het perron bij Almere te kort en moet het verlengd worden.”

Volgens Rover wordt de sneltrein ‘het middel’ om reizigers van de grotere sprinterstations snel de stad in te krijgen. Rover-directeur Freek Bos: “Overstappen worden korter en reizen wordt eenvoudiger. Meer zitplaatsen, minder drukte en betere aansluitingen.”

Op dit moment rijdt NS alleen met sprinters en intercity’s. Bij ontbreken van een treinsoort hier tussenin, stoppen intercity’s soms op alle tussengelegen stations terwijl sprinters soms stations overslaan.

Rover vindt verder dat het nodig is om op lange termijn te blijven investeren. De aanleg van extra infrastructuur is volgens de reizigersorganisatie nodig om de vraag van reizigers naar snel en duurzaam vervoer mogelijk te maken. Dat besluit moet wel snel genomen worden. “aanleg van spoor kost jaren, besluitvorming is nu nodig om overvolle treinfiles te voorkomen”, aldus Bos.

Bron: ANP

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail en NS: PHS-treinen kunnen om de 7,5 minuut rijden”

Pat Rick|26.11.18|10:49

Indirect vraagt Eringa toch om meer geld, want bij BNR zei hij dat de oplossing meer spoor is. Hij durft alleen nog geen bedrag te noemen want dat zal heel hoog zijn (meer rails, minder overwegen, aanpassing beveiliging). Ook vervoerders moeten op die trajecten meer materieel hebben. Men gaat metro spelen, maar op sommige trajecten is elke 2 minuten een trein nodig, dus echte metro.
En is er nog ruimte voor het goederenvervoer? En is dit alleen voor de randstad? Verbeter eerst maar de Maaslijn!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.