NS-topman Roger van Boxtel tijdens het netwerkdiner in de ambassade in Berlijn

NS: aantal reizigers Amsterdam-Berlijn verdubbelt met snelle trein

Het aantal treinreizigers tussen Amsterdam en Berlijn kan verdubbelen naar twee miljoen reizigers door de reistijd te verkorten naar vier uur. Dat verwacht spoorvervoerder NS. Er wordt nu gewerkt aan een plan dat beschrijft hoe de verbinding Amsterdam-Berlijn op korte termijn sneller kan en welke investeringen hiervoor nodig zijn in de infrastructuur. 

Er wordt al een hele tijd gesproken over een snellere verbinding tussen de Nederlandse en Duitse hoofdstad. Op dit moment duurt de reis tussen de twee steden nog 6,5 uur, maar door dit flink in te korten wordt de trein een serieus alternatief voor het vliegtuig. Een marktaandeel van 30 tot 35 procent is dan realistisch en haalbaar, meent NS.

Investeringen

NS, Deutsche Bahn, het Nederlandse en Duitse ministerie van Infrastructuur en de betrokken Duitse deelstaten hebben tijdens de railvakbeurs InnoTrans verregaande afspraken gemaakt om de intercity tussen Amsterdam en Berlijn te versnellen. Daarvoor zijn zowel aan Nederlandse als aan de Duitse kant flinke investeringen nodig. “Belangrijk is daarom dat de partners NS, ProRail en Deutsche Bahn samen optrekken”, aldus de vervoerder.

De Duitse staatssecretaris Ferlemann heeft beloofd zich in te zetten voor beter materieel en de beschikbaarheid van snellere treinpaden. Bovendien heeft NS met Deutsche Bahn afgesproken om in de komende zes maanden een agenda op te stellen die aansluit bij het gezamenlijke plan voor versnelling.

Concurrentie vliegtuig

De snellere trein staat bij NS al een hele tijd op de agenda, zodat er een treinverbinding ontstaat die concurrerend is met het vliegtuig. Daarom heeft de vervoerder toegezegd alles te doen wat mogelijk is op het gebied van dienstregeling en materieel. De vervoerder liet onlangs eenmalig een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn rijden.

Het verminderen van het vliegverkeer op relatief korte afstanden is bovendien ook een speerpunt van Europa. Elisabeth Werner heeft namens de Europese Commissie aangegeven dat verbindingen tussen hoofdsteden prioriteit van Europa zijn. Deze verbinding zou daarvoor een perfecte showcase kan worden, vindt zij.

Duitsland

De ambities voor deze verbinding passen verder ook bij de plannen van de Duitse regering. De versnelling is onderdeel van het Duitse programma voor hoogfrequent spoor, het Deutschland Takt 2030. Daarom worden de opties voor versnelling ook binnen dit kader verder onderzocht. Ook het rijden van een extra binnenlandse trein op de bestaande route – waardoor de intercity Berlijn minder vaak hoeft te stoppen – of een route via Utrecht, Arnhem, Oberhausen en Duisburg zijn mogelijkheden voor de Duitse Bundesverkehrsminister die goed in kaart moeten worden gebracht.

Bekijk hier de speech die NS-topman Roger van Boxtel gaf tijdens InnoTrans:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “NS: aantal reizigers Amsterdam-Berlijn verdubbelt met snelle trein”

Pat Rick|10.10.18|12:12

Op termijn moet het stuk tussen A’foort en Bad Oeynhausen moeten worden aangepakt, vooral na Hengelo is de snelheid max 125 km . Pas na Bad Oeynhausen ligt Duits HSL tot Berlijn. Wellicht kan Europees geld gebruikt worden voor een grensoverschrijdende HSL-lijn tussen Hengelo en Bad Oeynhausen (waardoor Osnabrugge ook verbonden wordt met het Duitse HSL-net). Tot die tijd rijden via Arnhem, Essen?

Teko Salverda|11.10.18|21:57

@Pat Rick: Inderdaad via Ah. En niet het gekronkel door het Gooi. Dat de reis via Duisburg nauwelijks sneller is dan de directe verbinding, komt door de lange overstaptijd. Indien na Oberhausen direct wordt afgebogen naar Essen, hoeft ook niet kop gemaakt te worden in Duisburg. Met eenvoudige ingrepen een aanzienlijke versnelling.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.