Nieuwe werkhal op tractiewerkplaats Hasselt. Foto: NMBS

NMBS opent nieuwe werkhal in onderhoudswerkplaats in Hasselt

De Belgische vervoerder NMBS heeft maandag een nieuwe werkhal in de vernieuwde tractiewerkplaats in Hasselt officieel geopend. Dit is onderdeel van een uitbreiding van de tractiewerkplaats, waar treinen op korte termijn worden hersteld en onderhouden. De bestaande werkhal in Hasselt wordt nog gerenoveerd. Deze werkzaamheden worden eind 2018 afgerond.

Met de modernisering is een bedrag van 25 miljoen euro gemoeid. De plaats is ontworpen om dubbeldekkers te onderhouden. Zo ook de toekomstige M7-treinstellen van Bombardier en Alstom, die vanaf 2020 worden geleverd.

De werkhal, waar meer dan 200 personeelsleden werken, is voorzien van moderne technologieën om materieel efficiënt en duurzaam te onderhouden. De hal is volledig volgens milieuregulaties gebouwd. Zo wordt het regenwater opgevangen en afvalwater gezuiverd. Er is ook ruimte buiten de hal om de treinen schoon te maken, toiletten te legen en water bij te vullen.

Beschikbaarheid

Het doel van de nieuwe werkplaats is om het materieel in hogere mate beschikbaar te stellen. Doordat de nieuwe hal twee 200 meter lange doorgaande sporen en werkplatformen over de volledige lengte heeft, kunnen treinen worden onderhouden zonder ontkoppeld te worden. Onderhoud vindt ’s nachts plaats en overdag kan de trein weer worden ingezet voor passagiersvervoer. Dit heet het bloktreinprincipe. De tractiewerkplaats van Hasselt behoort dankzij de lengte tot een van de eerste werkplaatsen waar een trein volgens dit principe zal worden onderhouden.

De bestaande onderhoudsplaats in Hasselt wordt gerenoveerd. De werkputten worden aangepast en een deel van het dak wordt verhoogd. Deze werkzaamheden worden eind dit jaar afgerond.

Update

De vernieuwing is onderdeel van een programma om alle onderhoudsfaciliteiten een update te geven. In totaal heeft NMBS 300 miljoen euro hiervoor beschikbaar gesteld. Dit is de tweede werkplaats die wordt opgeleverd; in april werd de onderhoudsinstallatie in Luik geopend. De volgende faciliteit is die in Melle. Deze vervangt de bestaande werkplaats in Gent.

NMBS heeft in totaal negen tractiewerkplaatsen. Deze zijn bedoeld voor onderhoud en herstelling op korte termijn voor onder andere locomotieven en treinstellen. De werkplek in Vorst is gespecialiseerd in het onderhoud van hogesnelheidstreinen, zoals Thalys en TGV-stellen van het Franse spoorbedrijf SNCF. De Belgische vervoerder heeft ook vier centrale werkplaatsen, waar grondiger onderhoud kan worden gepleegd en treinen worden gemoderniseerd.

Lees ook:

NMBS bestelt 1.362 dubbeldeksrijtuigen bij Bombardier-Alstom

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.