TU Delft hyperloop-pod Atlas 01 onthulling

Studenten TU Delft testen pod in Delftse spoortunnel

Studenten aan de TU Delft mogen proeven uit gaan voeren met een Hyperloop-pod in een van de nog ongebruikte tunnelbuizen van de Delftse spoortunnel. ProRail geeft team Delft Hyperloop II toegang tot een noordelijk stuk van een van de vrije buizen. Twee van de vier tunnelbuizen worden de komende jaren nog niet gebruikt.

In verband met de veiligheid moeten de studenten een systeem ontwerpen, waarbij niet in de wanden van de tunnelbuis wordt geboord.

Optimaliseren snelheid

De 37 studenten van het Delftse studententeam Delft Hyperloop II hebben sinds september vorig jaar aan het optimaliseren van de snelheid van de Delftse Hyperloop-pod gewerkt. Dit ontwerp won begin 2017 de hoofdprijs op de allereerste SpaceX Pod Competitie. De Delftenaren waren niet niet de snelsten, maar ze scoorden wel hoog op het gebied van veiligheid, efficiëntie en schaalbaarheid.

Om juist de snelheid te verbeteren, heeft het huidige team zich gericht op de launcher. Dat is een kleinere pod onder de passagierscapsule die de ATLAS 01 op gang brengt met een elektromotor en afremt door de baan vast te grijpen. De Delftse pod heeft onder meer een lichte constructie en maakt innovatief gebruik van permanente magneten om boven de baan te zweven. Teamcaptain Edouard Schneiders is vastbesloten om met zijn team het huidige record op de testbaan van 384 kilometer per uur te verbreken.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.