Stint Kids met dak, foto: Stint

Eerste onderzoek: stint kan plotseling versnellen

Bij de stint kan de bekabeling verstoord raken en kan de gashendel afbreken. Hierdoor kan het voertuig plotseling versnellen tot de maximumsnelheid. Dat blijkt uit de eerste bevindingen van een technisch onderzoek van Politie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) naar het dodelijke ongeval op het spoor in Oss vorige week.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de handrem is niet krachtig genoeg is om het voertuig op volledige snelheid te laten stoppen. En de contactsleutel zit op een onlogische plek, waardoor die in een panieksituatie niet om te draaien is.

Ongeluk

Door nog onbekende oorzaak reed een elektrische bakfiets door een gesloten spoorboom en kwam het in botsing met een trein. Vier kinderen kwamen om het leven. Een vijfde kind en de medewerkster van de kinderopvang die het voertuig bestuurde, raakten zwaargewond.

Om verder onderzoek niet dwars te zitten, hebben de partijen besloten om het wrak van de stint zo lang mogelijk ongemoeid te laten. Daarom hebben ze testen gedaan met enkele andere Stints. De eerste bevindingen van het onderzoek zijn bekend gemaakt en zijn voor minister Cora van Nieuwenhuizen Infrastructuur en Waterstaat reden om de voertuigen per direct te verbieden op de openbare weg.

Bekabeling

De bekabeling van de stint is dik en er komt 16 ampère – wat veel blijkt – door de behuizing waar de kabels inzitten, ondervonden de onderzoekers. Dit veroorzaakt volgens hen hitte die niet goed weg kan. Dat kan mogelijk tot problemen leiden, onder meer het losraken van 0-stroomkabel.

Het rapport: “Die is vast gesoldeerd, maar het smeltpunt van normale soldeer is 72 graden terwijl de elektromotor van de stint is beveiligd op 82 graden. De fabrikant van de Stint gaf aan dat hij ervan uit gaat dat er soldeer is gebruikt die een hoger smeltpunt heeft. Dat wordt nu uitgezocht en met documenten onderbouwd.”

Contactverlies

Raakt die 0-stroomkabel in het motorsysteem los, breekt of verliest het anderszins contact, dan kan het volgens de onderzoekers gebeuren dat het voertuig plotseling versnelt tot de hoogst ingestelde snelheid: 17,2 kilometer per uur.

Het tempo minderen met de gashendel kan dan niet meer. Bovendien kan de gasveer afbreken. Of dat als gevolg hiervan of los hiervan is, is overigens niet duidelijk. De bestuurder kan nog ingrijpen met de handrem, maar gebleken is dat die niet krachtig genoeg om de stint dan te laten stoppen.

Panieksituatie

Ook draaien aan de contactsleutel is geen optie, blijkt uit de bevindingen. Het rapport: “Dit is in een panieksituatie geen natuurlijke handeling. De contactsleutel zit aan de linkerkant van de stint, waar ook de handrem zit. In een panieksituatie is het onnatuurlijk om de rem los te laten om het contact te verbreken; terwijl het contact (links) verbreken met de rechterhand niet gemakkelijk lijkt.”

De onderzoekers hebben hun bevindingen gedeeld met de fabrikant van de stint. Die gaf aan nog geen aanleiding te zien voor een terugroepactie. De fabrikant heeft tot uiterlijk 2 oktober om een nadere onderbouwing te leveren. De onderzoekers zetten hun onderzoek voort.

Update 5 oktober: Over het smeltpunt van de soldeer heerst onduidelijkheid, erkent de ILT naar aanleiding van vragen. Bij onze redactie, en naar nu blijkt ook bij de ILT, zijn opmerkingen binnengekomen dat normale soldeer pas smelt bij plusminus 180 graden. De ILT neemt dit mee in verder onderzoek, stelt een woordvoerder. Hij benadrukt dat het smelten niet de enige reden is dat de 0-stroomkabel los kan schieten of verstoord kan raken. Problemen met die kabel zorgen er volgens het rapport voor dat de Stint plotseling kan versnellen.

Lees ook:

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van SpoorPro en de vaste redacteur van Verkeersnet, het vakblad voor de mobiliteitsprofessional.

1 reactie op “Eerste onderzoek: stint kan plotseling versnellen”

Frans Appel|08.10.18|12:58

Jeetje, ineens weet iedereen precies wat er aan de Stint mankeert. Als hij werkelijk zo gevaarlijk is, waarom werd er dan gewoon mee gereden ? En al die gebreken treden uiteraard ook allemaal tegelijk op, toch ? Nee, dit is duidelijk een afschuiven van verantwoordelijkheden op de fabrikant. Als ik je een ladder verkoop met loszittende treden, dan is het je eigen verantwoording als je er gebruik van maakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.