Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, foto: Rijksoverheid

Minister: stint mag voorlopig de weg niet meer op

De stint is voorlopig niet meer toegestaan op de openbare weg. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op advies van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) besloten. De eerste onderzoeksresultaten wijzen namelijk op ‘potentiële veiligheidsrisico’s’.

Op donderdag 20 september kwamen er vier kinderen om het leven toen een trein op een stint botste op een beveiligde spoorwegovergang in Oss.

De ILT heeft de minister maandag geïnformeerd over de eerste voorlopige resultaten van het onderzoek naar de stint. Deze wijzen volgens het ministerie op potentiële veiligheidsrisico’s. De minister heeft besloten uit voorzorg de stint te schorsen. Dit houdt in dat de voertuigen per 2 oktober 00.00 uur niet meer zijn toegestaan op de openbare weg.

Niet meer remmen

Naar aanleiding van het ongeluk in Oss op 20 september hebben politie, Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en ILT de afgelopen dagen als eerste stap een verkennend technisch onderzoek uitgevoerd naar enkele Stints. Deze onderzoeken zijn nog niet afgerond.

De eerste voorlopige resultaten uit het onderzoek geven evenwel aanleiding tot twijfels over de technische constructie van de stint. Dit zou ertoe kunnen leiden dat de stint stil valt of juist niet meer remt. Daarnaast zijn er op eigen initiatief technische wijzigingen doorgevoerd aan het ontwerp van de stints zonder deze opnieuw ter goedkeuring bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor te leggen. De genoemde bevindingen kunnen een risico vormen voor de bestuurder, de kinderen en andere weggebruikers, aldus het ministerie.

Praktische gevolgen

Het ministerie noemt het een ingrijpend besluit met veel praktische gevolgen voor de kinderdagverblijven. De kinderdagverblijven en andere gebruikers van de stint worden maandag geïnformeerd over het besluit.

Lees ook:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van RijschoolPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.