ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Deutsche Bahn steekt miljoenen in treinen voor Amsterdam-Berlijn

Vervoerder Deutsche Bahn gaat honderden miljoenen investeren in treinen die tussen Amsterdam en Berlijn gaan rijden. Deze voertuigen moeten in 2023 gaan rijden en verkorten de reistijd met 20 tot 30 minuten doordat de locomotief niet hoeft worden gewisseld. Dat meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Nu is de reistijd van Amsterdam naar Berlijn 6 uur en 22 minuten, onder andere doordat de intercity stopt op tussengelegen stations in zowel Duitsland als Nederland en omdat er bij de Duits-Nederlandse grens van locomotief wordt gewisseld.

NS-directeur Roger van Boxtel pleit voor een snellere verbinding naar Berlijn om internationaal treinverkeer te laten concurreren met vliegverkeer. Van Boxtel ging tijdens spoorbeurs Innotrans 2018 met Deutsche Bahn in gesprek over versnelling van de verbinding Amsterdam-Berlijn. Volgens hem wordt er binnen zes maanden een quickscan afgerond voor een snellere dienstregeling.

Snelle intercity

Vanaf Amsterdam Centraal is maandagochtend om 9.27 uur eenmalig een snelle intercity naar Berlijn vertrokken met aan boord een delegatie onder wie ProRail-directeur Pier Eringa en NS-topman Roger van Boxtel, speciaal voor InnoTrans. Het was de bedoeling om aan te tonen dat de reistijd naar Berlijn met 30 minuten kan ingekort, als er stations worden overgeslagen. Uiteindelijk kwam de trein 13 minuten later aan dan gepland wegens vertragingen in Duitsland.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

7 reacties op “Deutsche Bahn steekt miljoenen in treinen voor Amsterdam-Berlijn”

Pat Rick|19.09.18|15:43

De vraag is of 30 minuten eraf de verbinding aantrekkelijk maakt tov vliegen. Men zou eerder in een halvering tot 3 uur moeten denken. Want Parijs – Lyon (450 km) wordt nu al in 1 uur en 54 minuten gereden

Het wisselen van loc kost nu al 15 minuten, dus de 5 – 15 minuten uitsparing door harder te rijden en minder te stoppen maakt dit niet echt een snelle verbinding. De gemiddelde snelheid blijft rond 100 km/u, terwijl dit eigenlijk het dubbele zou moeten worden.

Jan Baars|20.09.18|10:54

Honderden miljoenen uitgeven om de reistijd met 30 minuten te verkorten riekt naar weggegooid geld. Dat het sneller kan is zeker maar dan moet de winst toch minimaal een uur zijn.
Het gemak tov vliegen is al snel gemaakt daar je niet ruim van tevoren aanwezig moet zijn en midden in de stad uitstapt, daar kan geen vliegtuig tegen op.

Sjoerd Ydema|20.09.18|11:22

@Jan Baars; Als je 30 minuten per richting sneller kunt zijn, dan is dat dus een uur tijdwinst per retourrit. Daarmee ga je al snel een complete treinset uitsparen in de omloop. Dit levert dus niet alleen tijdwinst op voor de individuele reiziger (en maakt de trein aantrekkelijker waardoor je meer reizigers krijgt), maar het levert ook een enorme besparing op in materieel en personeel, zeker als je op jaarbasis gaat kijken en de levensduur van dat materieel.

Hans Beukers|21.09.18|09:25

Ik heb positieve ervaringen met de trein van Lelystad naar Berlijn, ondanks 2 overstappen. Een versnelling van de dienstegeling door minder stops is mooi, maar ik zou graag zien, dat de ICE blijft stoppen in Almelo en Berlin-Ostbahnhof? Is dat niet het geval, dan is het voor veel reizigers uit Noord-, Midden- en Oost-Nederland minder interessant om met de trein te gaan. Mijn vrees: Verkorting rijtijd leidt tot verlenging reistijd.
Mijn wens: Een LGV (HSL) tussen Amsterdam en Berlin-Ostbahnhof.

Marc Busio|21.09.18|10:24

Als Deutsche Bahn nieuwe treinen gaat inzetten waardoor de reistijd bekort wordt (al is dat alleen maar doordat een locwissel overbodig wordt) dan moet er aan Nederlandse kant ook iets gebeuren. Het schrappen van stops ligt dan voor de hand, zodat het aantal op twee uitkomt, net als met de ICE-verbinding over Arnhem. Amersfoort en Deventer liggen het meest voor de hand omdat het knooppunten zijn. Om dezelfde reden zou Hengelo als derde stop te overwegen zijn, maar dat moet echt het maximum zijn.

John rdam|23.09.18|14:27

Aangezien het grootste deel van de reizigers uit NL naar Hannover en Berlin niet in Amsterdam of op Schiphol woont, is vliegen vanaf Schiphol (waar je eerst naar toe moet reizen, veelal tegen de reisrichting van de IC Amsterdam – Berlin in) voor velen nu al amper sneller dan met de IC naar Berlin reizen. Een half uur reistijdwinst per reiziger heeft al snel een groter concurrentievoordeel van de trein tot gevolg. En vlak ook het psychologisch effect van zo min mogelijk stoppen niet uit.

Wiebe Goossen|22.11.18|18:58

Eens met Marc Busio: andere stations dan de genoemde knooppunten zijn slechts lastig. Die paar reizigers die op andere stations willen instappen kunnen best vooraf naar zo’n knooppunt reizen. En wat mij betreft geldt hetzelfde in Duitsland, maar daar ga ik niet over…..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.