Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zwaait NS-directeur Roger van Boxtel en ProRail-topman Pier Eringa uit die met een snelle intercity naar InnoTrans in Berlijn gaan

Snelle Intercity vanuit Amsterdam naar Berlijn vertrokken

Vanaf Amsterdam Centraal is maandagochtend om 9.27 uur een snelle intercity naar Berlijn vertrokken met aan boord een delegatie onder wie ProRail-directeur Pier Eringa en NS-topman Roger van Boxtel. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur zwaaide het gezelschap uit dat deze week op de railvakbeurs InnoTrans gaat pleiten voor een snellere trein Amsterdam-Berlijn.

NS-directeur Roger van Boxtel kondigde in mei van dit jaar aan om tijdens Innotrans in gesprek te gaan over versnelling van de verbinding Amsterdam-Berlijn. NS zoekt daarvoor de samenwerking met Deutsche Bahn en overheden in Nederland en Duitsland. NS werkt al jaren met Deutsche Bahn samen voor de ICE naar Frankfurt en de Intercity Berlijn.

Snellere trein

Aan boord van de éénmalig snellere trein zijn – naast reizigers die gewoon naar Hannover of Berlijn willen reizen – bestuurders van NS, ProRail, Schiphol en ambtenaren uit Nederland en Duitsland. Onderweg bespreken zij de mogelijkheden en opties voor een snellere trein.

Directeur Roger van Boxtel van NS: “De grote steden binnen Europa moeten sneller bereikbaar zijn per trein. We kunnen dit traject ook echt sneller rijden. In Berlijn gaan we praten met Deutsche Bahn, met het stadsbestuur en met de Duitse staatssecretaris van Verkeer en Vervoer. Als zij willen meewerken dan ben ik ervan overtuigd dat we over een paar jaar een veel snellere trein hebben.”

InnoTrans

Normaal gesproken doet de trein er 6 uur en 22 minuten over, maandagochtend is dat een half uur korter. NS wil echter dat de totale reistijd met twee uur wordt teruggebracht om een goed alternatief te kunnen bieden voor het vliegtuig. Tijdens Innotrans komt de hele spoorsector samen op één beurs. Dat biedt voor NS de kans om in een paar dagen met iedereen te spreken die een rol heeft bij de trein tussen Amsterdam en Berlijn.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Snelle Intercity vanuit Amsterdam naar Berlijn vertrokken”

Jan-Willem Tinselboer|17.09.18|12:40

De reisduurperikelen waarmee/waardoor de elders appende en hamburgers etende rugzaktoeristen en de vitale, welgestelde 60 plussers incidenteel gekweld worden, zijn inderdaad een ander soort luxeprobleem dan de drukte en verstoringen waarmee dagelijks de vele honderdduizenden, onderweg t.b.v. onderwijs resp. woon-werkverkeer van doen hebben.

Jan-Willem Tinselboer|17.09.18|12:55

En allen, via o.a. Hannover, Osnabrueck en Rheine onderweg voor een bezoek aan Amsterdam, zal helemaal? niet? opvallen? dat in tal van Nederlandse provinciesteden gestopt wordt, dat de stationnementen relatief lang duren, dat (vergeleken met Duitsland) in uiterst gezapig tempo gereden wordt, dat meermaals gestopt wordt bij het naderen van een gelijkvloerse kruising en dat, afgezien van Weesp, er nergens inhaalsporen liggen.

Jan-Willem Tinselboer|17.09.18|17:00

‘De grote steden sneller bereikbaar per trein’.
De vlotte, overstapvrije verbinding Utrecht – Breda – Antwerpen is nog steeds niet gerealiseerd.
Ofwel Utrecht – Breda rechtstreeks via Gorinchem en Oosterhout (nieuwe spoorlijn).
Ofwel via ‘s-Hertogenbosch, Tilburg en Breda met op deeltrajecten vier sporen (met dubbelsporige tunnel Gilze-Rijen).
Die treinverbinding niet gerealiseerd leidt tot wegverbreding A27 en A58 en kunstwerken Sint Annabos (bij Breda).
Ook in 2018 het paard achter de wagen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.