Treinramp Weesp 100 jaar geleden

Dodelijke treinramp Weesp van 1918 herdacht

De treinramp in Weesp van 1918 is donderdag herdacht. Verschillende prominenten waren daarbij aanwezig, onder wie oud-voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid Pieter van Pieter van Vollenhoven. Bij het ongeval kwamen 41 mensen om het leven doordat de trein van een dijk afgleed. Het ongeval is een van de grootste treinongelukken in de geschiedenis van het Nederlandse spoor.

Sneltrein 102 met bestemming Amsterdam reed op vrijdagochtend 13 september 1918 de helling op van station Weesp naar de brug over het Merwedekanaal. Op dat moment verzakte de dijk over een lengte van 90 meter. De locomotief was al op de brug en bleef hangen in het ijzerwerk van de brugconstructie.

Drie rijtuigen zakten van het talud af en schoven in en op elkaar. De rijtuigen waren van hout gemaakt en versplinterden, waardoor er in deze rijtuigen veel gewonden vielen. Er vielen in totaal 41 doden en 42 gewonden bij de treinramp. Er waren geen slachtoffers onder het treinpersoneel.

Hevige regenval

De dijk ging schuiven doordat deze in slechte conditie was. Bovendien was de dijk verzadigd geraakt door hevige regenval. Het water kon niet zomaar weglopen door ondoordringbare lagen in de dijk. Toen daar de trillingen van de trein bijkwamen, ging het zand zich gedragen als een vloeistof. Daardoor gleed de dijk als het ware weg.

(Tekst loopt door onder de foto)treinongeluk Weesp

Het was jarenlang het grootste treinongeluk ooit op het Nederlandse spoor totdat in 1962 de treinramp bij Harmelen gebeurde. Hierbij vielen 93 doden en 52 gewonden.

Geotechniek

Als gevolg van de treinramp ontstond behoefte aan meer kennis over het ‘gedrag’ van grond. Daarom werd enkele jaren na het ongeluk het Laboratorium voor GrondMechanica opgericht. De treinramp in Weesp wordt gezien als het startsein voor de ontwikkeling van de hedendaagse Geotechniek in Nederland.

Dit soort kennis is nog steeds van levensbelang voor de spoorsector. Via inspecties en scans wordt de staat van de bodem nauwlettend in de gaten gehouden om verzakkingen voor te kunnen zijn.

Lees ook:

‘Spoorveiligheid is verbeterd, maar nog steeds werk aan de winkel’

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Dodelijke treinramp Weesp van 1918 herdacht”

Ferdi|15.09.18|18:17

Misschien ook maar eens tijd om de ERGSTE treinramp in Nederland te herdenken, namelijk Harmelen?! Hier is al jaren geen aandacht meer aan besteed en het heeft ook jaren geduurd voordat daar een monument kwam. Al met al genoeg reden om hier ook aandacht aan te schenken!

Ferdi|15.09.18|18:18

Misschien ook tijd om aandacht te schenken aan de ergste treinramp van Nederland, namelijk Harmelen?!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.