Bombardier Talent 3 hybride

Bombardier demonstreert nieuwe hybride-batterijtrein

Fabrikant Bombardier heeft een nieuwe hybride-batterijtrein ontwikkeld, de Talent 3. Deze trein, die deels elektrisch en deels op batterijen rijdt, werd woensdag gepresenteerd op het terrein van Bombardier in de Duitse gemeente Hennigsdorf. Vervoerder Deutsche Bahn start volgend jaar met een proef met de Talent 3 met passagiers. 

De Talent 3 heeft vier tractiebatterijen, die opladen door middel van de bovenleiding tijdens het rijden. Vervolgens kan de trein 40 kilometer rijden over niet-geëlektrificeerd spoor. De fabrikant zegt dat de volgende generatie batterijtreinen, die uitkomt in 2019, tot 100 kilometer kan afleggen op spoorlijnen zonder bovenleiding. Vervoerder Deutsche Bahn start volgend jaar met een proef van 12 maanden met batterijtreinen met passagiers in de Bodenmeer regio, in het zuiden van Duitsland.

Geen uitstoot

De trein heeft geen uitstoot en is energie-efficiënt. Bovendien zou hij minder geluidsoverlast veroorzaken. Tot 90 procent van de treinonderdelen zijn recyclebaar. De ontwikkeling van de batterijtrein is gesubsidieerd door de Duitse overheid via een innovatieprogramma.

“Deze trein is de technologische reactie van Bombardier op uitdagingen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering en schaarste aan hulpbronnen,”  zegt hoofd van Bombardier Transportation in Duitsland Michael Fohrer. Ongeveer 40 procent van het Duitse spoorwegnet is niet-geëlektrificeerd, maar elektrificatie is zeer kostbaar. Een elektrische trein die ook op spoorlijnen zonder bovenleiding kan rijden, is een betaalbaar alternatief om treinreizen toch duurzamer te maken.

Waterstoftrein

Ook fabrikant Alstom heeft een milieuvriendelijke trein ontwikkeld die zou kunnen rijden op niet-geëlektrificeerde sporen. De waterstoftrein Coradia iLint werd in juli officieel toegelaten op het spoor in Duitsland. De eerste twee prototypen van deze trein rijden in de deelstaat Nedersaksen mee in de dienstregeling.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.