Een TGV van SNCF staat op station Aéroport Charles de Gaulle in Parijs

SNCF richt consortia op voor ontwikkeling zelfrijdende trein

Het Franse spoorbedrijf SNCF heeft samen met fabrikanten Alstom, Thales en Bombardier en een zestal andere spoorbedrijven twee consortia opgericht voor de ontwikkeling van zelfrijdende treinen. Eén consortium richt zich op het goederen- en het andere op het passagiersvervoer. Er is een budget van 57 miljoen euro vrijgemaakt voor dit project.

SNCF en Researchinstituut Railenium leiden het algehele project. Het consortium voor goederenvervoer bestaat uit Alstom, Altran, Ansaldo en Apsys. Bombardier werkt samen met Thales, Bosch en Spirops voor de ontwikkeling van een zelfrijdende passagierstrein.

In totaal is een bedrag van 57 miljoen euro vrijgemaakt. 30 procent wordt gefinancierd door de SNCF, 30 procent wordt ingelegd door de Franse overheid en de overige 40 procent komt van de overige samenwerkende partijen. De partijen hopen in de komende vijf jaar twee prototypen te ontwikkelen. Het Franse spoorbedrijf kondigde vorig jaar de komst van de autonome treinen al aan.

Prototypen

SNCF wil in 2023 prototypen van zelfrijdende treinen voor goederen- en passagiersvervoer over het spoor laten rijden. Kort daarna zullen de treinen in gebruik worden genomen voor de reguliere diensten.

Volgens SNCF zijn autonome treinen nodig om het netwerk beter te kunnen benutten. “Met autonome treinen rijden alle treinen op een geharmoniseerde manier en met dezelfde snelheid”, aldus SNCF-directeur Guillaume Pepy. “Het treinverkeer loopt soepeler, waardoor treinen stipter kunnen rijden en het treinverkeer betrouwbaarder wordt.”

SNCF hoopt met de nieuwe technologie meer treinen op de drukste lijnen van Frankrijk te laten rijden. Bovendien zou het treinreizen nog duurzamer kunnen maken door het energieverbruik te verminderen. Momenteel rijden er 17.000 treinen van de Franse spoorwegmaatschappij op het hoofdrailnet die dagelijks 4 miljoen passagiers per dag vervoeren.

Fasen

De overstap naar treinen zonder machinist moet in fasen gebeuren, met als uiteindelijk doel de machinist aan boord overbodig te maken, legt Pierre Izard van SNCF uit. Daarom wil SNCF in 2020 eerst starten met semi-autonome goederentreinen, met treinen die alleen zelf optrekken en afremmen. “We willen de trein van de toekomst ontwerpen,” zegt Pepy.

Lees ook:

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

1 reactie op “SNCF richt consortia op voor ontwikkeling zelfrijdende trein”

Teko Salverda|20.09.18|16:00

Zou het mogelijk zijn voortaan te spreken van ‘zelfsturende’ voertuigen i.p.v. ‘zelfrijdende’? De huidige voertuigen rijden namelijk al zelf, tenzij ze t.g.v. een defect gesleept moeten worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.