Treinmanager Thalys

Verslag: treinmanager Thalys moet van alle markten thuis zijn

Gastvrouw, beveiliger, controleur en technicus. Als treinmanager van de Thalys moet je van alle markten thuis zijn. Dat wordt meer dan duidelijk na een dag meelopen met Sharisma (36). “Het leukste is het contact met mensen vanuit de hele wereld.”

Even na 8.30 uur loopt Sharisma de werkvloer op de 3e etage van Amsterdam Centraal op. Op deze verdieping wordt alles rond internationale treinreizen geregeld. Aan de treindienstleider van de Thalys vraagt ze of er bijzonderheden zijn. Als ze rond 9.00 uur richting spoor 15 loopt, staat het perron al vol met reizigers. In het Engels, Frans, Nederlands en Spaans staat Sharisma iedereen te woord en stuurt ze hen naar het juiste lettervak.

Zwartrijder

Na het vertrek komt er een man uit het toilet. Sharisma gaat er gelijk op af. Tergend langzaam haalt hij een papiertje uit zijn portemonnee. Het blijkt een afsprakenkaart, dus geen ticket. Hij wordt naar de bar gestuurd zodat hij er op Schiphol gelijk uit kan. “We proberen zwartrijders zo snel mogelijk te achterhalen, anders zijn ze al op hun bestemming”, vertelt Sharisma. Een rijtuig verder zit een man bij de deuren. Hij heeft alleen een OV-chipkaart en moet er ook gelijk op Schiphol uit.

Door een gevonden tas en verkeerde kaartjes kan Sharisma, die haar achternaam niet bekend wil maken, pas na Rotterdam verder met de ticketcontrole. Twee vrouwen zitten met een ticket van gisteren in de trein. Gelukkig zijn er jumpseats waar ze terecht kunnen. Aan een moeder met kind vertelt ze dat in rijtuig 16 een ruimte is om te verschonen. Een andere passagier meldt dat het opladen van zijn telefoon niet verder gaat, terwijl dat eerder tijdens de reis wel lukte. In een schakelkast zet Sharisma de schakelaar weer om. Twee toeristen hebben een kaartje voor de IC Brussel. Sharisma laat ze een supplement kopen voor 25 euro.

“Ik kijk naar hoe een passagier eruit ziet en probeer begrip te tonen”, vertelt ze. “Maar ik luister wel of het logisch is. Deze mensen zien er in alles uit als toerist. Daarom laat ik ze geen vol kaartje kopen. Ik zie bijvoorbeeld of iemand een tasjesdief is. Die gedraagt zich anders dan een reiziger en dat valt mij op. Het gebeurt wel eens dat iemands koffer weg is. Dat probeer ik te voorkomen.”

(Tekst loopt verder onder afbeelding)
Een reis met de Thalys

Vertrekprocedure

Sharisma maakt zich ondertussen op voor de vertrekprocedure. “Die is in elk land weer anders. In Nederland draaien we de sleutel in de dichte deur twee keer terug. Daardoor hoort de machinist een geluidssignaal. In Antwerpen is er een extern kastje. Als ik dat activeer heb ik tien seconden om in de trein te komen.” In Brussel staan bij elke ingang medewerkers om de instappers te controleren. Als het vertrek dichterbij komt roept ze naar een man op het perron in het Nederlands en Frans dat de deuren dicht zijn. Terwijl de deur dicht gaat vertrekt de trein.

Bij de deur staan nog wat mensen. Sharisma wijst ze de weg naar hun stoel. In een coupé beantwoordt ze vragen in het Nederlands en spreekt daarna een man direct in het Engels aan. Hij vraagt haar of dat een gok was. “Nee hoor meneer, ik hoorde u Engels spreken toen ik eerder langs liep”, antwoordt ze. De man bedankt haar voor de service. Voor Sharisma is dat vanzelfsprekend. “U bent hier de gast.” Aan een vader met zoon vraagt ze wat ze gaan doen in Parijs. Na een kort gesprekje geeft ze ze nog een tip mee voor bus 42, langs allerlei mooie plekken. “Het leukste aan mijn baan is het contact met mensen van over de hele wereld.”

Werkdag

Een uur voor Parijs kan ze eindelijk even naar het toilet. Maar niet voordat ze aan haar collega van de catering gevraagd heeft of ze nog even kan helpen. “Soms ben ik zo bezig dat ik vergeet om te plassen”, zegt Sharisma. In Parijs worden alle collega’s op het perron hartelijk begroet. In haar anderhalf uur pauze kan ze even wat eten. “Echt Parijs in gaan doe ik niet. Ik moet weer op tijd op het perron zijn en dan zit ik toch niet lekker. Ik doe het wel als ik een slaapdienst heb en in Parijs moet overnachten. Dan heb ik helemaal niet het idee dat ik gewerkt heb.”

Na de pauze loopt Sharisma naar Voie 9. Aan het begin van het perron worden tassen en paspoorten gecontroleerd. Omdat er een tweede treinstel meerijdt tot Brussel, staat het treinstel naar Amsterdam een heel eind verder aan het perron. Twee reizigers komen vlak voor vertrek rennend en hijgend binnen. Eenmaal in de trein blijkt een van de twee een ticket voor een latere trein te hebben. Twee zakenmannen waren eerder klaar met hun vergadering en zijn een trein eerder ingestapt. Voor beiden wordt een passende oplossing gezocht. Rond 18.00 uur zit de werkdag er op. Maar pas nadat Sharisma op Amsterdam Centraal de hele trein heeft gecontroleerd op achtergelaten bagage.

Auteur: Wessel van Houdt

Lees ook:

Auteur: Wessel van Houdt

1 reactie op “Verslag: treinmanager Thalys moet van alle markten thuis zijn”

Herman Driessens|07.09.18|11:08

Deze verbinding heeft jaren bestaan tussen Brussel en Disneyland en werdt afgestoten wegens niet winstgev

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.