ICE, hogesnelheidstrein, spoorwegovergang, Wolfheze

NS rijdt met snelle intercity Amsterdam-Berlijn tijdens InnoTrans

Ter ere van de railvakbeurs InnoTrans rijdt op maandag 17 september éénmalig een snelle intercity van Amsterdam naar Berlijn. Deze trein brengt NS-directeur Roger van Boxtel, ProRail-topman Pier Eringa, bestuurders uit de regio en andere genodigden een half uur sneller dan normaal naar de Duitse hoofdstad.

NS wil met deze snelle trein laten zien dat het mogelijk is om de reistijd naar Berlijn te verkorten. Om dit te kunnen doen, slaat de trein zes stations in Nederland over. Normaal gesproken duurt de reis 6 uur en 20 minuten. Op maandag 17 september is de trein 27 minuten sneller.

Snelle intercity

“Roger van Boxtel en Pier Eringa gaat tijdens InnoTrans om tafel met vertegenwoordigers van Deutsche Bahn en bestuurders uit de regio. Zij gaan daar praten over de mogelijkheden om de reistijd te versnellen tussen Amsterdam en Berlijn. Vanuit Nederland rijdt een aantal bestuurders mee. Met hen wordt besproken wat zij vanuit de regio kunnen bijdragen om een snellere verbinding te realiseren”, legt NS-woordvoerder Ton Boon uit.

De eenmalige trein vertrekt om 09.27 uur vanaf Amsterdam Centraal en stopt om 11.16 uur op Bad Bentheim. Vanaf daar rijdt de trein als reguliere intercity verder. NS laat om 9.00 uur een extra intercity van Amsterdam naar Bad Bentheim rijden die op de reguliere Nederlandse stations stopt van de Intercity Berlijn. Reizigers met een internationaal ticket kunnen vervolgens op Bad Bentheim overstappen.

Maatregelen

Volgens Boon zijn een aantal mogelijkheden om de reistijd tussen de twee hoofdsteden te versnellen. Eén is om deze internationale trein meer prioriteit in de dienstregeling te geven. “In de dienstregeling krijgen landelijke en regionale treinen nog vaak voorrang. Dat zorgt ervoor de de Intercity Berlijn vaak op nationale treinen moet wachten.”

Een tweede is door gebruik te maken van sneller spoor. In Duitsland zou de Intercity Berlijn bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van het spoor tussen Hannover en Berlijn waar met hogere snelheden over kan worden gereden.

Een derde mogelijkheid waar NS volgens Boon naar kijkt is het aanschaffen van nieuwe locomotieven waarmee direct naar Duitsland kan worden gereden. “Op dit moment stopt deze trein nog in Bad Bentheim, waar naar een Duitse locomotief wordt omgewisseld.” Deze locomotief-wissel kost nu tien minuten extra.

Aanbesteding

Begin mei liet NS weten vanaf 2020 twaalf snelle Siemens Vectron-locomotieven te willen inzetten tussen Amsterdam en Berlijn. De spoorvervoerder is een aanbesteding gestart voor het leasen van de nieuwe locomotieven. De Vectron-locomotieven zijn volgens NS geschikt, omdat deze tweehonderd kilometer per uur rijden en al zijn toegelaten op het Nederlandse spoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

5 reacties op “NS rijdt met snelle intercity Amsterdam-Berlijn tijdens InnoTrans”

John rdam|30.08.18|14:57

In Duitsland rijdt de IC Berlijn al over de HSL Hannover – Berlin. De enige tijdwinst die daar te behalen valt is het schrappen van de stop in de provincieplaats Stendal. Dat kost 10 minuten omdat de trein van de HSL af gaat en verderop weer invoegt. Maar ja dan zal een andere IC de bediening van Stendal moeten overnemen. Dus ieder voordeel heb zijn nadeel…..

kees boer|07.09.18|20:00

Als men de intercity naar Berlijn wil versnellenmoet men ook de optie bekijken via de Hanzelijn;jammer overigens dat men de elektrificatie niet in een keer goed heeft gedaan,dit had gelijk dubbelsporig moeten

Theodor Smeets|20.09.18|11:16

Theoretisch gemakkelijk,Amsterdam-Lelystad-Zwolle-Hengelo-Bad Bentheim-. Snelste manier met de minste kilometers.Zwolle-Almelo dubbelsporig maken met 160 km/h.Binnenkomst en vertrek Hengelo versnellen met wissels voor grotere snelheid.Is een voorstel mijnerzijds.

John rdam|23.09.18|14:15

Als je over de Hanzelijn en Zwolle gaat rijden mis je Amersfoort en dat is het opstappunt in NL voor reizigers van/naar Rotterdam en Utrecht (en het zuidwesten van NL). Je mist ook Deventer, het opstappunt voor reizigers uit o.a. Den Bosch, Nijmegen en Arnhem. En de vraag is in hoeverre de IC-Berlijn via Hanzelijn, Zwolle en de lijn via Nijverdal kan rijden zonder last te hebben van overige binnenlandse treinen, zoals ook al het geval is op de huidige route.

John rdam|23.09.18|14:19

Als je echt snel van de Randstad naar Berlin wilt is de route via Utrecht – Arnhem – Oberhausen – Dortmund – Hannover de beste keuze. Rotterdam en Den Haag zijn via Utrecht goed te bereiken. Helaas gaat Amsterdam – Arnhem volgebouwd worden met 6 langzamere binnenlandse IC’s per uur. En dus is het eeuwig zonde dat het eenpersoons destructiebedrijf Tineke Netelenbos de HSL Oost om zeep geholpen heeft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.