Sprinter Lighttrain (SLT), spoor, rails, Rotterdam Centraal, station

Eerste gemoderniseerde SLT-sprinters met toilet het spoor op

De eerste twee omgebouwde SLT-sprinters van Siemens en Bombardier rijden vanaf donderdag mee in de dienstregeling. Deze treinen zijn nu uitgerust met een schuiftrede en een wc. De Sprinter Lighttrains werden besteld zonder toilet, maar daar kwam veel kritiek op. “Ooit leek een sprinter zonder een wc een goed idee. Met de kennis van nu zeggen we: hadden we niet moeten doen”, aldus een woordvoerder van NS.

In totaal worden alle 131 SLT-sprinters de komende jaren gemoderniseerd door een consortium van Bombardier en Siemens in de werkplaats van Talbot Services in het Duitse Aken. Daar is de helft van de huidige treinen destijds ook gebouwd. De treinen krijgen een rolstoeltoegankelijk toilet, een plek voor twee fietsen en een schuiftrede bij de deur. Door de schuiftrede zijn de treinen beter toegankelijk. De modernisering kost NS tientallen miljoenen euro’s. Het exacte bedrag is onbekend. De modernisering werd in 2017 gestart en het is de bedoeling dat alle 131 treinen eind 2021 zijn aangepast.

Tekst loopt door onder foto

Toilet in gemoderniseerde SLT-sprinter

Modernisering

Niet alleen krijgen de treinen een groot toilet en een schuiftrede, ook worden alle treinstoelen onder handen genomen. Begin volgend jaar wordt gestart met het herbekleden van de stoelen in het servicebedrijf in Utrecht. Die bekleding verbetert het comfort van de stoelen en bovendien is de bekleding dan meer in lijn met die in de sprinters van het type Flirt van Stadler.

Tekst loopt door onder foto

Schuiftrede van gemoderniseerde SLT-sprinter

Als laatste wordt in alle treinen meer rekening gehouden met reizigers die minder mobiel zijn. Rolstoelplekken worden gemarkeerd en krijgen een speciale noodknop, terwijl er voelbare informatie wordt aangebracht voor mensen met een visuele beperking. Daarvoor heeft NS samengewerkt met de belangenorganisaties Ieder(in) en de Oogvereniging, die hebben geholpen bij het bedenken en testen van de voorzieningen.

Lees ook:

Siemens en Bombardier gaan 131 NS-Sprinters vernieuwen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

4 reacties op “Eerste gemoderniseerde SLT-sprinters met toilet het spoor op”

Philipp Fikenscher|09.08.18|22:07

Wat wordt er gedaan voor de Auditieve beperking??

kees boer|14.08.18|10:49

Dit werd eens hoogtijd

John rdam|16.08.18|20:56

En hoe weet de reiziger in de rolstoel of met andere beperkingen bij welke tegel op het perron die bak met uitschuiftrede gaat stoppen? Het is NS nog nooit gelukt passende en kloppende informatie over treinlengte en treinsamenstelling aan de klanten te geven. En als je dat niet goed regelt is het de zoveelste ‘bijna goed is ook fout’ maatregel die het bedrijf bedenkt. Terwijl het ook helemaal goed zou kunnen.

John rdam|16.08.18|21:02

V.w.b. de toiletten. Ook dat was half werk. Je kunt best zonder wc rijden. Dat doen veel S-Bahnen in Duitsland en de RET metro ook. Bij reistijden tot 30 à 45 minuten is dat geen punt. De reiziger weet vooraf waar ie aan toe is. Maar NS was achteraf niet bereid de inzet van SLT te beperken tot trajecten waar je best zonder WC kon, maar ging er over te lange afstanden mee rijden. Wel een beetje slap om dan achteraf zelf te roepen dat ze geen treinen zonder wc hadden moeten kopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.