Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

Metro’s Noord/Zuidlijn kunnen bestuurderloos keren

In Amsterdam gaan op zondag 22 juli de eerste metro’s op de Noord/Zuidlijn in de reizigersdienst rijden. Het nieuwe beveiligingssysteem maakt het mogelijk voor metro’s om op station Noord bestuurderloos naar het depot te rijden en te keren. Ook kunnen de metro’s automatisch op stations stoppen en de snelheid aanpassen om punctueler te rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Metro’s Noord/Zuidlijn kunnen bestuurderloos keren”

Pat Rick|19.07.18|14:11

In sommige steden (zoals in Rijsel) heb je metro’s die volledig autonoom de dienstregeling uitvoeren. En dat al sinds 1983 !

Het zou beter zijn om de metro door te trekken: van Isolatorweg naar Zaandam, van Noord naar Almere, van Zuid naar Hoofddorp via Schiphol en daar keerlussen of beter een ringlijn te maken.

Sèbastiaan de Groot|21.07.18|23:42

Ik vindt dat de metro vanaf station Amsterdam Zuid door moet kunnen rijden naar Schiphol en/of veder.
Maar dan wel als trein met de rail beveiliging van ProRail de ATB.
Waar bij de metro ook wordt voorzien van een pantograaf met omvormer om de bovenleiding om te zetten naar die van de metro.

Zodat je geen gedoe krijgt in de toekomst met de gewone treinen.
Omdat de metrolijn in de weg ligt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Metro’s Noord/Zuidlijn kunnen bestuurderloos keren | SpoorPro.nl
Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

Metro’s Noord/Zuidlijn kunnen bestuurderloos keren

In Amsterdam gaan op zondag 22 juli de eerste metro’s op de Noord/Zuidlijn in de reizigersdienst rijden. Het nieuwe beveiligingssysteem maakt het mogelijk voor metro’s om op station Noord bestuurderloos naar het depot te rijden en te keren. Ook kunnen de metro’s automatisch op stations stoppen en de snelheid aanpassen om punctueler te rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Metro’s Noord/Zuidlijn kunnen bestuurderloos keren”

Pat Rick|19.07.18|14:11

In sommige steden (zoals in Rijsel) heb je metro’s die volledig autonoom de dienstregeling uitvoeren. En dat al sinds 1983 !

Het zou beter zijn om de metro door te trekken: van Isolatorweg naar Zaandam, van Noord naar Almere, van Zuid naar Hoofddorp via Schiphol en daar keerlussen of beter een ringlijn te maken.

Sèbastiaan de Groot|21.07.18|23:42

Ik vindt dat de metro vanaf station Amsterdam Zuid door moet kunnen rijden naar Schiphol en/of veder.
Maar dan wel als trein met de rail beveiliging van ProRail de ATB.
Waar bij de metro ook wordt voorzien van een pantograaf met omvormer om de bovenleiding om te zetten naar die van de metro.

Zodat je geen gedoe krijgt in de toekomst met de gewone treinen.
Omdat de metrolijn in de weg ligt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.