Ontwerp Hitachi en Bombardier voor HS2

Bombardier en Hitachi bieden gezamenlijk op Brits hsl-contract

Bombardier Transportation en Hitachi Rail gaan een gezamenlijk bod indienen voor de levering van 54 hogesnelheidstreinen voor de hogesnelheidslijn (HS2) in het Verenigd Koninkrijk. De nieuw te bouwen treinen hebben een maximumsnelheid van 360 kilometer per uur. Het contract heeft een waarde van 2,75 miljard Pond (3,12 miljard euro).

High Speed 2 (HS2) is een hogesnelheidslijn die wordt aangelegd tussen Londen, Birmingham, regio East Midlands, Leeds en Manchester. Het is de tweede Britse hogesnelheidslijn die tussen 2026 en 2033 gefaseerd in gebruik wordt genomen.

De 54 hogesnelheidstreinen gaan rijden tussen Londen en East Midlands, het deel van de hogesnelheidslijn dat als eerste in gebruik genomen zal worden. Het nieuw te ontwerpen treinmaterieel met een maximumsnelheid van 360 kilometer per uur gaat daarnaast ook op het huidige netwerk tussen steden zoals York, Newcastle, Liverpool, Glasgow en Edinburgh rijden.

Aanbesteding

Hitachi en Bombardier verwachten dat het een gezamenlijk bod zal bijdragen aan werkgelegenheid en kenniseconomie van het Verenigd Koninkrijk, een van de doelen van de Britse regering. Bombardier en Hitachi zullen hun krachten bundelen van hun fabrieken in Derby en Newton Aycliffe, uitgebreide Britse bevoorradingsketen en een netwerk van onderhoudsfaciliteiten in Engeland, Schotland en Wales.

In november 2017 maakte aanbestedende dienst HS2 bekend Alstom, Bombardier Transportation, Hitachi Rail, Talgo en Siemens te hebben geselecteerd om een bod uit te brengen. Daarop besloten Bombardier en Hitachi een consortium voor de aanbesteding op te richten.

Hogesnelheidstreinen

Bombardier leverde eerder al de Frecciarossa 1000 (FS ETR 1000), een van de snelste treinen in Europa, aan Italië. Deze hogesnelheidstrein heeft een maximumsnelheid van 398 kilometer. Het voertuig is staat bekend vanwege het comfort en het design. De Italiaanse producent Bertone, van onder meer automerken Lamborghini en Aston Martin, ontwierp het interieur.

Hitachi produceerde in 1964 de eerste Japanse Shinkansen-hogesnelheidstrein, vanwege de snelheid ook wel kogeltrein (bullet train) genoemd. Het bedrijf onderhoudt op dit moment al de Class 395 Javelins hogesnelheidstreinen in het Verenigd Koninkrijk.

Het formele aanbestedingsproces start later dit jaar. Eind 2019 wordt het contract gegund.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.