Een spoorwegwissel van de Hoekse Lijn in Vlaardingen

Spoorproject Hoekse Lijn bereikt kritieke fase planning

Het spoorproject Hoekse Lijn gaat een spannende fase tegemoet. Wethouder Adriaan Visser (D66) van Mobiliteit meldt dinsdag in een voortgangsrapportage aan de Rotterdamse gemeenteraad dat de spoorbeveiligingssoftware op een kritiek punt ligt in de voortgang van het project. Ook voor de aanlevering van vereiste documenten en vergunningen voor het beheer en de indienststelling breekt volgens hem een belangrijk moment aan.

De tijdige oplevering van de spoorbeveiligingssoftware is noodzakelijk om dynamisch te gaan testen. De nieuwe versie van de software, waarin een aantal verbeteringen ten behoeve van de veiligheidseisen zijn opgenomen, wordt eind juli verwacht. Dit is een vertraging van twee weken, maar heeft volgens de Rotterdamse wethouder ‘geen gevolgen voor de oplevering’ in het vierde kwartaal van 2018.

Testen bruggen

Bij het testen van bruggen op het spoortraject hebben zich verder storingen voorgedaan, waarvan de oorzaak nog niet bekend is. Een team van specialisten is bezig om samen met de opdrachtnemer de oorzaak van de storingen te achterhalen en het probleem tijdig op te lossen. Ook het documentmanagement bevindt zich volgens de wethouder in ‘een kritiek proces’. “Inmiddels dreigt een aantal vereiste documenten niet tijdig geleverd te kunnen worden, wat de validatie- en verificatie-acceptatie door RET en het verkrijgen van benodigde vergunningen voor testen en indienststelling kan bemoeilijken.”

Een woordvoerder van de gemeenteraad meldt desgevraagd dat de storingen bij de bruggen en het nog ontbreken van een aantal vereiste documenten geen gevolgen hebben voor de oplevering van de metroverbinding in het vierde kwartaal van dit jaar.

Testritten

Op de Hoekse Lijn vinden deze week en volgende week opnieuw testritten plaats metrovoertuigen. Het projectteam Hoekse Lijn meldt dat daarbij stapsgewijs de snelheid  wordt opgebouwd om de interactie tussen het voertuig, het spoor en de bovenleiding te testen.

Ook vinden er controletesten plaats bij de stations en de geluidsschermen. Daarbij wordt er naar de spleetbreedte bij de perrons gekeken en geluidsmetingen bij de schermen langs de baan in Maassluis uitgevoerd. Deze maand zijn er op 25 en 25 juni nog testritten en ook in juli zijn er nog diverse proeven met metrovoertuigen. In de laatste week van augustus zal er volgens de voorlopige planning voor het eerst met een goederentrein worden proefgereden op de nieuwe metroverbinding.

Nieuwe Hoekse Lijn

De nieuwe Hoekse Lijn is een uitbreiding van metrolijn B die start in de Rotterdamse wijk Nesselande en eindigt aan het strand van Hoek van Holland. Het huidige spoor wordt daarbij verlengd tot het strand van Hoek van Holland, waar ook een nieuw station komt.

Het project kampt al sinds de aanvang met diverse tegenvallers, waardoor wethouder Pex Langenberg in mei van dit jaar het veld moest ruimen. In februari van dit jaar werd bekend dat de ombouw van de spoorlijn tot metroverbinding met ruim een jaar is vertraagd en de kosten 90 miljoen euro hoger uitvallen dan eerder begroot. Dit heeft tot gevolg dat het nieuwe metrostation Hoek van Holland Strand pas op zijn vroegst  in het voorjaar van 2021 wordt opgeleverd. De indienststelling van het nieuwe metrostation stond eerder gepland voor het vierde kwartaal van 2019. Vanwege de tegenvallers stuurt het projectbureau iedere maand een voortgangsrapportage naar de gemeenteraad.

Meer over de Hoekse Lijn:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Spoorproject Hoekse Lijn bereikt kritieke fase planning”

Yozu Bruinsma|25.06.18|20:53

Waarom komt dit van een WETHOUDER. De meeste kunnen nog geen koffiezetapparaat repareren. Dit soort belangrijke mededelingen, over wanneer de zaak operationeel werkt, wil ik horen van de HOOFDINGENIEUR! Zie wat een puinhoop de politiek aangestuurde aanleg van de UITHOFLIJN is geworden.

Yozu Bruinsma|25.06.18|20:55

Waarom hoor ik “dit heeft geen gevolgen voor de oplevering” van een wethouder? Dit soort belangrijke technische mededelingen wil ik horen van de HOOFDINGENIEUR werkzaam aan dit project !

Pat Rick|27.06.18|15:29

@Yozu: De hoofdingenieur of technische verantwoordelijke heeft dit zeker gemeld aan de wethouder. Die draagt politieke verantwoordelijkheid naar de gemeenteraad toe, voor de maatschappelijke inbedding. Net als bij Uithoflijn is de inbedding fout gegaan door wensdenken (oa weglaten van kosten). In beide gevallen waren de wethouders van D66, die iets te pragmatisch met de waarheid omgingen. Daarom is de staatssecretaris nu heel afhoudend tav Light Rail. En raad eens van welke partij deze is

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.