Hogesnelheidstrein Thalys RubY

Interieur Thalys-hogesnelheidstreinen volledig gerestyled

Het interieur van alle Thalys-treinen krijgt een heel nieuw uiterlijk. Tussen 2019 en 2022 richt de vervoerder alle treinstellen opnieuw in. De eerste gemoderniseerde hogesnelheidstrein draait vanaf herfst 2019 mee in de dienstregeling. De komende vier jaar steekt Thalys elk jaar ongeveer 55 miljoen euro in haar vloot.

Het ontwerp komt van het ontwerpbureau Yellow Window, de Belgische onderneming van grafische ontwerper Axel Enthoven. Het hele ontwerpproces werd begeleid door de Franse designer Matali Crasset. De vernieuwing gebeurt in het SNCF-technicentrum in de Franse plaats Hellemmes-Lille.

Robijn

De vernieuwde trein werd door Thalys-medewerkers ‘RubY’ gedoopt. De naam verwijst naar de rode edelsteen en de kleur die in het gehele interieur terug te vinden is. Door het nieuwe ontwerp ontstaan er 7 procent meer zitplaatsen in de treinen. Elke coupé heeft straks nog meer ruimte voor bagage. Het is straks nog milieuvriendelijker om de hogesnelheidstrein te pakken in plaats van het vliegtuig, omdat er meer mensen en meer bagage in één trein passen. De stoelen in elk treinstel worden vervangen door een nieuw ontwerp. Thalys zegt dat deze het reizen nog comfortabeler zullen maken.

Nieuwe stoelen in hogesnelheidstrein Thalys RubYDe nieuwe stoelen.

Voortaan wordt het ook mogelijk om fietsen mee te nemen in de trein. In elk treinstel is straks ruimte voor twee rijwielen. Ook de bar-ruimte wordt onder handen genomen. De barista’s staan nu achter een gesloten toonbank, maar straks zullen ze in een open ruimte werken.

Hogesnelheidstrein Thalys RubY fietsruimteRuimte voor fietsen.

Nieuwe bar-ruimte in hogesnelheidstrein Thalys RubYDe nieuwe open bar.

Nieuwe bestemmingen

De vervoerder gaat een nieuw soort kaartje aanbieden, de ‘Premium Mini’. Normaal hebben reizigers die een Premium-ticket kopen, veel flexibiliteit. Ze kunnen gemakkelijk hun treinkaartje omboeken. Maar er zijn ook reizigers die dit niet nodig hebben, maar wel gebruik willen kunnen maken van de voordelen van een Premium-ticket, zoals een maaltijd. Het nieuwe ticket is voor deze reizigers bedoeld en kost 30 procent minder dan een volledig Premium-ticket. Forenzen moeten wel minstens met z’n tweeën reizen.

De hogesnelheidstrein doet vanaf april 2019 ook nieuwe bestemmingen aan, zoals het station Marne-la-Vallée – Chessy bij Disneyland Parijs en het vliegveld Charles de Gaulle. Hierdoor wordt het interessant om, bij een vlucht met een overstap op dit vliegveld, de eerste deel van de reis af te leggen per trein in plaats van per vliegtuig.

Daardoor kunnen reizigers ook makkelijker overstappen op een trein van het Franse TGV-netwerk, om verder te reizen richting Oost- en Zuid-Frankrijk. Dit stipt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan in haar brief donderdag aan de Tweede Kamer over internationaal treinverkeer.

Meer reizigers

Thalys hoopt door deze aanpassingen een aanwas in passagiers te zien. In de afgelopen jaren reizen er steeds meer mensen met de hogesnelheidstreinen. Het aantal reizigerskilometers dat werd afgelegd in 2017 was 9,1 procent hoger ten opzichte van 2016. Op de route vanaf Nederland nam het aantal passagiers in het eerste kwartaal van 2018 toe met 16 procent. In het tweede kwartaal had Thalys te kampen met de grootschalige stakingen in Frankrijk, waardoor het reizigersaantal tijdelijke daalde.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.