Traxx-locomotief NS tussen Eindhoven en Den Haag, foto: NS

Hsl kampt met treinuitval door softwareprobleem Traxx-locomotief

Nieuwe beveiligingssoftware die geïnstalleerd is op Traxx-locomotieven heeft er de afgelopen maanden voor gezorgd dat treinen op de hogesnelheidslijn meerdere keren zijn uitgevallen. Deze software is nodig om de locomotieven geschikt te maken voor het hsl-spoor. Deze locomotieven worden vervolgens ingezet voor de treinverbinding tussen Eindhoven en Den Haag Centraal. NS zegt zich bewust te zijn van het probleem. De vervoerder werkt samen met Bombardier om het aantal storingen ‘terug te brengen naar normale waarden’.

Deze nieuwe beveiligingssoftware is geïnstalleerd in Bombardier Traxx-locomotieven die op de HSL-Zuid gaan rijden. Het materieel is zonder de software namelijk niet geschikt voor de hogesnelheidslijn, zegt NS-woordvoerder Ton Boon. Deze extra locomotieven zijn nodig omdat er meer treinen over de hogesnelheidslijn rijden. Ook de intercity tussen Eindhoven en Den Haag Centraal gaat sinds 2017 via dit spoor. In april zijn de internationale Eurostar-treinen en de intercity Brussel aan dit lijstje toegevoegd.

Maar dat gaat veel te gehaast, zegt Henri Janssen van FNV Spoor. “Het kabinet heeft besloten om meer treinen te laten rijden over de hsl en dat moest ook snel gebeuren. NS werd dus door deze politieke beslissing voor het blok gezet. De inzet van ander materieel op de hsl vraagt om diverse mutaties, zoals nieuwe software van Bombardier. Dat gaat te snel,” zegt Janssen.

Praktijkervaring

Er wordt ook niet genoeg tijd besteed aan het opleiden van het personeel, zegt hij. Daardoor weten machinisten niet wat ze moeten doen als er een probleem ontstaat in de locomotief. “Er wordt volgens mij te weinig tijd ingeruimd om machinisten echt goed voor te bereiden. Niet alleen qua theoretische opleiding, maar zeker wat betreft praktijkervaring op de hsl. De hsl wijkt te veel af van het regulier spoor.”

NS International-woordvoerder Ton Boon zegt dat het om een ‘tijdelijke combinatie van factoren’ gaat. “Aanpassingen aan treinen leiden altijd tot een tijdelijke verhoging van het aantal storingen.” Andere factoren zijn incidenten als brandmeldingen en aanrijdingen. Volgens hem zijn de software-problemen van tijdelijke aard. “Het streven van de NS zal zijn om de uitval te verlagen naar tussen de vijf en zeven procent.”

Punctualiteit

De gehele HSL-Zuid kampt al maanden met problemen. Volgens prestatiecijfers van spoorbeheerder ProRail daalt de punctualiteit van het treinverkeer op de hsl al sinds januari. Met punctualiteit bedoelt ProRail dat deze treinen minder dan vijf minuten vertraging hadden. Uitgevallen treinen worden niet meegerekend. In de eerste maand van 2018 was de punctualiteit vrij hoog: 88,5 procent. In mei is de stiptheid van de treinen gedaald naar 81,9 procent. Ter vergelijking: de punctualiteit op het hoofdrailnet (HRN) lag in de maanden januari tot en met mei dit jaar tussen 92 procent en 92,8 procent.

In dezelfde periode zijn ook het aantal meldingen van een ‘defecte trein’ elke maand gestegen. In januari ging het om bijna honderd storingen. In mei waren dat er bijna 170. Dat zijn er bijna zestig meer dan normaal: in 2017 lag het aantal defecte treinen per maand gemiddeld rond 110.

In de afgelopen maanden stond er vaak een defecte trein vast op de hogesnelheidslijn. Tot nu toe heeft er op zes van de veertien dagen in juni een defecte trein op dit spoor gestaan. Het ging in totaal om negen treinen. De kortste storing duurde 7 minuten, de langste maar liefst 3 uur en 23 minuten. Al het treinverkeer tussen Breda en Rotterdam werd hierdoor stilgelegd en honderden reizigers raakten gestrand. Dit zijn alleen de storingen met de melding ‘defecte trein’ op de hogesnelheidslijn tussen Breda en Rotterdam Centraal. Het betreft daarom niet alleen de treinen die van Eindhoven naar Den Haag Centraal rijden, maar ook treinen van Breda naar Amsterdam Centraal.

Kramp

Volgens Janssen kijkt de Tweede Kamer intens mee met de prestaties op de hsl. “Het lijkt alsof iedereen bij NS in de kramp is geschoten. NS is teveel bezig met wat de regering vindt, en vergeet dat op de vloer gewoon vakmensen rondlopen. Die weten wel hoe ze de risico’s van stranding moeten beperken en hoe ze een gestrande trein ook weer snel aan het rijden krijgen. Kortom: de regering moet zich er niet, of veel minder, mee bemoeien.”

Janssen voegt toe dat er meer geld naar de hsl zou moeten gaan om de dienstregeling echt goed te laten lopen. “Helemaal vlekkeloos zal er, zolang er niet stevig op de hsl wordt geïnvesteerd, niet gereden worden. Maar het kan beter dan nu.”

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

8 reacties op “Hsl kampt met treinuitval door softwareprobleem Traxx-locomotief”

Marc Busio|14.06.18|12:39

Het was al moeilijk om de IC Direct een beetje betrouwbaar over de HSL te laten rijden. Daarom was het te verwachten dat met de komst van de IC Brussel en IC Den Haag-Eindhoven op de HSL de problemen erger zouden worden. De IC Brussel hoort daar thuis, die naar Eindhoven niet. De vroegere IC Den Haag Venlo was een prima verbinding die enkel geschrapt is omdat er van de regering meer treinen over de HSL moesten rijden. Het is waanzin om die trein 20 kilometer over de HSL te laten rijden.

Arco Sierts|14.06.18|13:10

@Marc: waar het om gaat, is dat de bron van het probleem wordt aangepakt! Het is werkelijk te schandalig voor woorden dat deze problemen nu al jaren door-etteren. De ellende begon al VOOR de inzet op de HSL; ook op de Beneluxroute was het al 1 groot drama. NS wist dus vantevoren al dat het een onbetrouwbare loc was. En dan TOCH inzetten op de HSL…

Wiebe Goossen|14.06.18|13:16

Ik snap ook niet goed waarom de binnenlandse intercity Den Haag-Eindhoven met alle geweld over dat hsl-spoor moet worden geleid – op dat kleine stukje valt de winst aan rijtijden niet echt in het gewicht. Beter voorlopig die hsl uitsluitend gebruiken voor buitenlands hogesnelheidsvervoer, waarvoor hij bedoeld was, ondanks vele ‘spanningssluizen’ en schakelingen tussen de diverse beveiligingssystemen. Laat de binnenlandse treinen niet óók nog verstoord raken door gepruts met ‘nieuwe software’!

Treinreiziger.nl|14.06.18|13:56

NS heeft in 2013 zelf aangeboden om zowel de IC Brussel als de IC Eindhoven via de HSL te laten rijden. In principe is dat ook niet verkeerd, mits je betrouwbaar materieel hebt. Met de slechte prestaties van nu heeft de reistijdwinst van 9 minuten bij de IC Eindhoven weinig meerwaarde. Vaak komt de reistijdwinst immers geheel of deels te vervallen door de vertraging / uitval.

John rdam|14.06.18|14:00

Op last van de politiek moesten er te snel nieuwe treindiensten over de HSL gaan rijden? Volgens mij is de verlegging via de HSL van de IC naar Eindhoven en naar Brussel al diverse keren uitgesteld door NS, met steeds weer nieuwe excuses over het rollend materieel. En NS komt er steeds weer mee weg. Dit keer ook nog met steun van de FNV. Maar het blijft geklungel.

Eric Struch|15.06.18|12:32

In Nederland zijn we (gedwongen) gestopt met de ontwikkeling en aanleg van ATB-NG. Met ERTMS zou alles beter worden: Europese interoperabiliteit qua beheersing en beveiliging is al bijna 30 jaar de belofte. In de praktijk zien we dat juist dit systeem al jaren het grote obstakel is voor betrouwbare exploitatie van de HSL. En dan gaat het niet zozeer om het systeem zelf, maar blijkbaar vooral om de benodigde software. Het is een beschamende vertoning.

kees boer|19.06.18|18:19

Het is een hele idioterie steeds maar die problemen op de HSL,pas geleden ben op de HSL geweest tussen Wenen en St Polten nou daar lijkt het vlekkeloos te gaan evenals op de HSL langs nabij Erfurt

Karel Samson|25.06.18|12:10

Helaas heeft het rijk bij aanbesteding ERMTS gekozen voor een weddenschap op verschillende vlakken, Nederland telt nu 4 Level-2 trajecten, met 3 varianten en 2 Level-1 trajecten natuurlijk beide andere varianten. Daarbij wordt door het rijk en ProRail niet gekeken naar bruikbaarheid maar strikt naar de kosten. Aangezien er een zeer groot gedeelte ICT bij komt kijken en de beleidsmakers van het rijk dit niet beheersen is het veulen al overleden voor het een dood paard werd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.