NMBS trein Belgie

‘Nieuwe veiligheidseisen België hebben negatieve impact op treinverkeer’

Nieuwe veiligheidseisen voor spoorwerkzaamheden hebben grote gevolgen voor het treinverkeer in België. Dat meldt spoorbeheerder Infrabel in reactie op regels die onlangs zijn veranderd door de Belgische autoriteit voor de spoorveiligheid (DVIS). Daardoor moet het treinverkeer tijdens werkzaamheden volledig worden stilgelegd. Infrabel gaat in beroep tegen de nieuwe eisen. 

Spoorpersoneel mag voortaan niet meer met zware bouwmaterialen en machines in de buurt van een spoor werken waar treinen rijden. “Om onderhouds- en vernieuwingswerken te kunnen uitvoeren, heeft Infrabel geen andere keuze dan het treinverkeer op bepaalde spoorlijnen volledig te onderbreken”, aldus de spoorbeheerder.

Werkzaamheden

Dit heeft onder meer gevolgen voor werkzaamheden die aankomend weekend plaatsvinden in de regio Doornik. De spoorlijn richting Bergen zal volledig uit dienst moeten worden gehaald. Daardoor zullen ongeveer tachtig treinen vertraging oplopen of worden geschrapt. “Gezien de korte tijdsspanne is het onmogelijk om alternatieven in te zetten”, stelt Infrabel. Ook op andere trajecten zullen de gevolgen van de nieuwe veiligheidsregels merkbaar zijn.

Het Belgische spoorbedrijf is om de vijf jaar wettelijk verplicht om zijn veiligheidscertificaat bij DVIS aan te vragen. In dit document staan een aantal eisen op het gebied van spoorveiligheid. Infrabel werd op 18 mei op de hoogte gesteld van de beslissing en al op 22 mei gingen de nieuwe eisen van kracht.

Buitendienststelling

Tot nu toe was het in België mogelijk om werkzaamheden met zware bouwmaterialen en machines uit te voeren, terwijl treinen op een naastgelegen spoor konden rijden. Treinen konden doorrijden, nadat er contact was geweest tussen de verkeersleiding en een van de aanwezige spoormedewerkers bij een project.

Deze procedure is nu niet meer toegestaan. Nu moeten beide sporen buiten dienst worden gesteld. Doordat er geen overgangsperiode is voor de ingang van de nieuwe regels, zijn de negatieve gevolgen voor geplande werkzaamheden groot stelt Infrabel.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.