Christophe Peeters VLD

Gentse haven mogelijk proefterrein voor waterstoftreinen

De Gentse schepen Christophe Peeters (Open VLD) wil waterstoftreinen met passagiers laten rijden over de spoorgoederenlijn door de haven van Gent. Hij verwijst daarbij naar een studie van North Sea Port, Universiteit Gent, de NMBS en Infrabel.

Peeters is niet bevoegd voor de haven noch voor mobiliteit. De studie behandelt niet aandrijving van de treinen, maar wel de mogelijkheid om spoorlijn 204 ook voor passagiersvervoer te gebruiken. Nu wordt de lijn, tussen Gent-Dampoort en het noorden van het Gentse havengebied, alleen gebruikt door goederentreinen. Peeters krijgt dan ook het verwijt dat zijn initiatief eerder kadert in het licht van de naderende gemeenteraadsverkiezingen.

Waterstoftreinen

Hij geeft wel toe dat hij de studie gebruikte om de waterstofpiste op de tafels van de NMBS en Infrabel te kunnen leggen. “De bedrijfswereld is in elk geval ge├»nteresseerd zegt hij. Alstom bouwt al treinen op waterstof en Blue Line Logistics toont belangstellend om binnenschepen op waterstof in te zetten op Gentse waterwegen.”

De passagierstreinen zouden in de eerste plaats dienen voor het woon-werkplaatsverkeer. Momenteel moeten de meeste mensen die in het havengebied werken daarvoor hun wagen gebruiken. Wanneer de nodige infrastructuur aanwezig is voor waterstof zouden ook de goederentrein daarmee kunnen rijden. Dat zou minder onderhoud vergen, want dan zijn bovenleidingen overbodig.

Productie-installatie

Peeters denk aan de bouw van een productie-installatie voor waterstof in het noorden van het havengebied. Die zou gevoed kunnen worden met stroom van zonnepark De Zonneberg in Zelzate. Alstom-waterstoftreinen rijden nu al in Duitsland. Peeters verwacht dat dit in 2023 gerealiseerd kan worden.

Auteur: Koen Mortelmans

Koen Mortelmans is freelance redacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.