NS rijdt vanaf 2020 met snelle locomotieven naar Berlijn

NS wil vanaf 2020 twaalf snelle Siemens Vectron-locomotieven gaan inzetten tussen Amsterdam en Berlijn. De spoorvervoerder is een aanbesteding gestart voor het leasen van de nieuwe locomotieven. De Vectron-locomotieven zijn volgens NS geschikt, omdat deze tweehonderd kilometer per uur rijden en al zijn toegelaten op het Nederlandse spoor. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “NS rijdt vanaf 2020 met snelle locomotieven naar Berlijn”

Ir. Ad J. Pontier MBR|03.05.18|12:03

Ik voorspelde het al: Nederland wordt steeds mooier met al die fraaie Siemens Vectrons! En ze kunnen gewoon zonder “last mile” faciliteit geleased worden. Slimme zet van NS!

Theodor Smeets|03.05.18|13:41

Europese loc.DB,OEBB,CD,SBB en nog vele andere maatschappijen maken al gebruik van deze snelle en sterke machines.

Jan-Willem Tinselboer|03.05.18|17:28

Zo lang als wij in Nederland ‘als in ganzenpas’, vanwege al die andere treinen, achter elkaar aan blijven rijden, want er liggen bijna nergens inhaalsporen, en de constructie van de bovenleiding de baanvaksnelheid (bijna overal) blijft beperken tot maximaal 140 km/uur, valt er op Nederlands traject geen tijdwinst van ook maar enige betekenis te behalen.
En omdat de statistieken ‘dwingen’ dat tenminste het merendeel der treinen ‘op tijd’ aankomt zijn de Nederlandse rijtijden gewoon sloom.

John rdam|07.05.18|00:15

IC Berlijn heeft tussen Hannover en Berlin Hbf 120 minuten nodig. Een ICE die tussen Hannover en Spandau niet stopt (en 250 km/h rijdt) doet er 96 minuten over. Vooral het van de HSL afbuigen om te stoppen in Stendal en dan weer naar de HSL te gaan kost naar verhouding veel tijd. Maar als je met IC Berlijn hier niet wilt stoppen zal DB een andere IC-serie moeten aanwijzen om Stendal te bedienen. Dat laatst geldt ook als je de stops in Bünde, Bad Oeynhausen, Minden of Wolfsburg zou schrappen.

John rdam|07.05.18|00:24

Als de overstap in Duisburg tussen de ICE uit NL en de ICE naar Berlijn (of omgekeerd) een half uur korter zou zijn (10 i.p.v. 40 minuten) zou dit nu al de snelste route naar Berlijn zijn. Zeker gerekend vanaf Utrecht, Den Haag en Rotterdam. vanaf Amsterdam blijft het om het even.
En als onze o zo bekwame minister Netelenbos de HSL-Oost niet de nek zou hebben omgedraaid, had er nog eens een half uur tijdwinst ingezeten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS rijdt vanaf 2020 met snelle locomotieven naar Berlijn | SpoorPro.nl

NS rijdt vanaf 2020 met snelle locomotieven naar Berlijn

NS wil vanaf 2020 twaalf snelle Siemens Vectron-locomotieven gaan inzetten tussen Amsterdam en Berlijn. De spoorvervoerder is een aanbesteding gestart voor het leasen van de nieuwe locomotieven. De Vectron-locomotieven zijn volgens NS geschikt, omdat deze tweehonderd kilometer per uur rijden en al zijn toegelaten op het Nederlandse spoor. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “NS rijdt vanaf 2020 met snelle locomotieven naar Berlijn”

Ir. Ad J. Pontier MBR|03.05.18|12:03

Ik voorspelde het al: Nederland wordt steeds mooier met al die fraaie Siemens Vectrons! En ze kunnen gewoon zonder “last mile” faciliteit geleased worden. Slimme zet van NS!

Theodor Smeets|03.05.18|13:41

Europese loc.DB,OEBB,CD,SBB en nog vele andere maatschappijen maken al gebruik van deze snelle en sterke machines.

Jan-Willem Tinselboer|03.05.18|17:28

Zo lang als wij in Nederland ‘als in ganzenpas’, vanwege al die andere treinen, achter elkaar aan blijven rijden, want er liggen bijna nergens inhaalsporen, en de constructie van de bovenleiding de baanvaksnelheid (bijna overal) blijft beperken tot maximaal 140 km/uur, valt er op Nederlands traject geen tijdwinst van ook maar enige betekenis te behalen.
En omdat de statistieken ‘dwingen’ dat tenminste het merendeel der treinen ‘op tijd’ aankomt zijn de Nederlandse rijtijden gewoon sloom.

John rdam|07.05.18|00:15

IC Berlijn heeft tussen Hannover en Berlin Hbf 120 minuten nodig. Een ICE die tussen Hannover en Spandau niet stopt (en 250 km/h rijdt) doet er 96 minuten over. Vooral het van de HSL afbuigen om te stoppen in Stendal en dan weer naar de HSL te gaan kost naar verhouding veel tijd. Maar als je met IC Berlijn hier niet wilt stoppen zal DB een andere IC-serie moeten aanwijzen om Stendal te bedienen. Dat laatst geldt ook als je de stops in Bünde, Bad Oeynhausen, Minden of Wolfsburg zou schrappen.

John rdam|07.05.18|00:24

Als de overstap in Duisburg tussen de ICE uit NL en de ICE naar Berlijn (of omgekeerd) een half uur korter zou zijn (10 i.p.v. 40 minuten) zou dit nu al de snelste route naar Berlijn zijn. Zeker gerekend vanaf Utrecht, Den Haag en Rotterdam. vanaf Amsterdam blijft het om het even.
En als onze o zo bekwame minister Netelenbos de HSL-Oost niet de nek zou hebben omgedraaid, had er nog eens een half uur tijdwinst ingezeten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.