Een reiziger stapt in een ICE-trein op station Arnhem, foto: ProRail

Komst snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren

Mensen die vanuit Amsterdam naar Berlijn reizen zijn voorlopig nog meer dan zes uur onderweg naar de Duitse hoofdstad. Dat heeft NS bevestigd. “Een snellere verbinding is mogelijk en het komt er ook als het aan de NS ligt, maar het is een kwestie van de lange adem,” zegt woordvoerder Erik Kroeze.

NS is al een paar jaar bezig met de verbetering van grensoverschrijdende treinverbindingen. “We hebben eerst gekeken of we de treinreis naar Parijs en Londen konden verbeteren. Dat is gelukt. Nu ligt de prioriteit bij het versnellen van de treinreis naar Berlijn,” zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze. Maar dat is alles behalve eenvoudig, omdat de NS hierover moet onderhandelen met een groot aantal partijen. Het gaat om de Nederlandse en Duitse overheden, alle steden die de internationale trein op dit moment aandoet, Duitse deelstaten, spoorbeheerders én alle vervoerders die op het traject rijden.

Vier stappen

Er zijn vier stappen die kunnen worden genomen om deze treinreis te versnellen, volgens Kroeze. De maatregel waarbij onderhandelingen het meest gevorderd zijn, is de locomotief-wisseling bij Bad-Bentheim. Op dit moment verandert de trein van locomotief bij de grens tussen Nederland en Duitsland. De reis duurt tien tot twintig minuten korter zonder deze wisseling. Op welke termijn dit verandert, is nog niet bekend.

Een tweede mogelijkheid ligt bij het aantal stops dat de internationale trein maakt. Dat zijn er nu nog maar liefst vijftien tussen Amsterdam en Berlijn, zegt Kroeze. “Bij elk station moet de trein remmen, stilstaan en weer vertrekken. Dat kost elke keer een paar minuten, dus daar is een forse reistijdwinst te behalen.”

Maar dat gaat nog niet zo makkelijk. Elk van deze vijftien stations heeft baat bij het behoud van de internationale verbinding. “We willen niet zomaar een stad niet meer aandoen als daar geen verbetering tegenover staat. Stel, een station verliest de directe verbinding. Als de reizigers van dit station sneller in Berlijn kunnen zijn door eerst een rechtstreekse intercity te pakken richting de grens en over te stappen op de internationale trein, dan hebben ze voordeel aan deze aanpassing.”

Dienstregeling

Maar dat betekent dat er naar de dienstregeling moet worden gekeken, om te voorkomen dat meerdere treinen met elkaar in conflict komen. Kroeze: “NS legt prioriteit bij de nationale dienstregeling. Daar wordt NS tenslotte op beoordeeld. Maar om te zorgen dat de internationale trein richting Berlijn sneller kan gaan rijden en dat tussengelegen steden een goede verbinding behouden, moet NS meer prioriteit leggen bij de internationale reizen binnen de dienstregeling.”

Het vierde obstakel is de maximale snelheid van de trein. “Tussen Hannover en Berlijn ligt een spoorlijn waar je minstens 200 kilometer per uur kunt rijden, maar daar rijden we met een intercity die maximaal 140 kilometer per uur kan. Dus de vraag is ook: kunnen we niet gebruik maken van de mogelijkheid om daar sneller te rijden?” zegt Kroeze.

Gesprekken

Deze vier maatregelen hebben pas echt effect als ze alle vier genomen zijn. Maar dit gaat nog jaren duren, benadrukt de woordvoerder. “De gesprekken zijn nu gaande. We zijn er eigenlijk nog maar net mee begonnen. Maar deze aanpassingen kunnen niet zomaar bij de volgende dienstregeling in werking treden, dat gaat gefaseerd. Bovendien willen we het graag zorgvuldig doen.”

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Komst snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren”

verhuus|01.05.18|12:00

Dat gaat op deze manier nooit lukken. Betere oplossing: zet tweemaal daags (vroeg en laat) een extra trein (ICE) in, die alleen stopt in Amsterdam, Amersfoort, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlin Hbf. Daarmee kan de reistijd verkort worden tot 5:30 uur.

Arco Sierts|02.05.18|00:42

Kroeze is wellicht niet helemaal goed op de hoogte van wat er aan Duitse zijde gebeurd. Hij stelt namelijk dat er tussen Hannover en Berlijn maximaal 140 wordt gereden. Maar daar wordt met de IC Berlijn, in Duitsland voorzien van BR101-locs met LZB, toch gewoon 200 gereden? Anders zou de ICE (300 km/u) ernstig in de wielen gereden worden. Sterker nog: de 200 geldt toch al vanaf Minden? Vergist Kroeze zich misschien met de specifiek Nederlandse ATB-kwestie, en denkt ‘ie dat dit overal zo is?

Nick Cory|03.05.18|12:16

I commute Bln-Asd since 2001; it got slower since then with long waits at Apd and Dv. Long-distance trains face a conflict: move a few people fast end-end or provide a multitude of feeder connections between population centres, which IC Asd-Bln does very well e.g. not stopping at Spandau costs me >1h. The load factor depends on intermdeidate stations, the Hamburg connection is important. Use Vectrons and move the crew change back to Osnabrück, cancel stops at small stations with good regios.

Gertjan Rhebergen|04.05.18|15:59

Een stop bij Bad Bentheim om van loc en ATB systeem te wisselen is niet nodig als een loc voorzien van STM-ATB en STM-PZB/LZB wordt ingezet. In de baan liggen Eurobalises voor een automatische STM-STM Transitie. Werkt o.a. voor Traxx, Vectron, ICE. Dat scheelt 10 minuten voor de locwissel en een kwartier als de stop bij Bad Bentheim vervalt.

Gertjan Rhebergen|04.05.18|16:05

Als gebruik gemaakt wordt van de STM-STM transitie, die sinds 2009 bij Oldenzaal – Bad Bentheim in de baan ligt, is een stop bij Bad Bentheim niet nodig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.