Komst snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren

Mensen die vanuit Amsterdam naar Berlijn reizen zijn voorlopig nog meer dan zes uur onderweg naar de Duitse hoofdstad. Dat heeft NS bevestigd. “Een snellere verbinding is mogelijk en het komt er ook als het aan de NS ligt, maar het is een kwestie van de lange adem,” zegt woordvoerder Erik Kroeze.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

8 reacties op “Komst snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren”

verhuus|01.05.18|12:00

Dat gaat op deze manier nooit lukken. Betere oplossing: zet tweemaal daags (vroeg en laat) een extra trein (ICE) in, die alleen stopt in Amsterdam, Amersfoort, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlin Hbf. Daarmee kan de reistijd verkort worden tot 5:30 uur.

Arco Sierts|02.05.18|00:42

Kroeze is wellicht niet helemaal goed op de hoogte van wat er aan Duitse zijde gebeurd. Hij stelt namelijk dat er tussen Hannover en Berlijn maximaal 140 wordt gereden. Maar daar wordt met de IC Berlijn, in Duitsland voorzien van BR101-locs met LZB, toch gewoon 200 gereden? Anders zou de ICE (300 km/u) ernstig in de wielen gereden worden. Sterker nog: de 200 geldt toch al vanaf Minden? Vergist Kroeze zich misschien met de specifiek Nederlandse ATB-kwestie, en denkt ‘ie dat dit overal zo is?

Nick Cory|03.05.18|12:16

I commute Bln-Asd since 2001; it got slower since then with long waits at Apd and Dv. Long-distance trains face a conflict: move a few people fast end-end or provide a multitude of feeder connections between population centres, which IC Asd-Bln does very well e.g. not stopping at Spandau costs me >1h. The load factor depends on intermdeidate stations, the Hamburg connection is important. Use Vectrons and move the crew change back to Osnabrück, cancel stops at small stations with good regios.

Gertjan Rhebergen|04.05.18|15:59

Een stop bij Bad Bentheim om van loc en ATB systeem te wisselen is niet nodig als een loc voorzien van STM-ATB en STM-PZB/LZB wordt ingezet. In de baan liggen Eurobalises voor een automatische STM-STM Transitie. Werkt o.a. voor Traxx, Vectron, ICE. Dat scheelt 10 minuten voor de locwissel en een kwartier als de stop bij Bad Bentheim vervalt.

Gertjan Rhebergen|04.05.18|16:05

Als gebruik gemaakt wordt van de STM-STM transitie, die sinds 2009 bij Oldenzaal – Bad Bentheim in de baan ligt, is een stop bij Bad Bentheim niet nodig.

Jan Slingerland|18.01.19|23:47

Waarom niet eindelijk de verbinding naar Duisburg/Keulen sterk verbeteren? Duisburg moet zelfs met een trein die ‘maar’ 140 tot 160 kilometer per uur rijdt binnen een 1,5 uur bereikbaar worden. Van daar via maximaal 2 stops in het Roergebied via Hannnover naar Berlijn. Is voor Duitsland zelf ook een belangrijke verbinding die veel sneller moet. Door veel snellere verbinding naar Duisburg en Keulen kunnen ook verbindingen naar plaatsen als Stuttgart, Basel, Munchen een stuk sneller worden.

Jan Slingerland|18.01.19|23:53

Dus niet meer via Enschede, maar via Utrecht-Arnhem-Duisburg-Dortmund-Hannover naar Berlijn.

Arnhem-Duisburg is maar rond 100 kilometer. Duurt nu veel te lang om daar te komen, ruim over de 2 uur. Is een kwestie van goede dienstregeling met die Duitsers ontwerpen. Misschien is het ook nodig om het spoor tussen Arnhem en Duisburg flink te verbeteren. In dat geval zou dat prioriteit moeten zijn en snel en goed aan moeten worden gepakt.

Peter van Rooijen|22.02.20|21:17

Als je de route aanhoud van de Heer Slingerland en je rijdt vanaf Amsterdam direct 160 km/u dan moet het binnen de 5 uur lukken. Wat de afweging is geweest om een HSL lijn naar het zuiden waarin €7.2 miljard is geinvesteerd aan te leggen waar nog steeds boemeltjes over rijden en waarom de keuze is gemaakt voor de Italiaanse FYRA blijft een raadsel. Us binne zuunig ? Jack Doomernik lijkt gelijk te krijgen met zijn analyse in 2017 “Europa is wel klaar met de HSL” Triest maar waar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Komst snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren | SpoorPro.nl

Komst snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren

Mensen die vanuit Amsterdam naar Berlijn reizen zijn voorlopig nog meer dan zes uur onderweg naar de Duitse hoofdstad. Dat heeft NS bevestigd. “Een snellere verbinding is mogelijk en het komt er ook als het aan de NS ligt, maar het is een kwestie van de lange adem,” zegt woordvoerder Erik Kroeze.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

8 reacties op “Komst snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn gaat nog jaren duren”

verhuus|01.05.18|12:00

Dat gaat op deze manier nooit lukken. Betere oplossing: zet tweemaal daags (vroeg en laat) een extra trein (ICE) in, die alleen stopt in Amsterdam, Amersfoort, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlin Hbf. Daarmee kan de reistijd verkort worden tot 5:30 uur.

Arco Sierts|02.05.18|00:42

Kroeze is wellicht niet helemaal goed op de hoogte van wat er aan Duitse zijde gebeurd. Hij stelt namelijk dat er tussen Hannover en Berlijn maximaal 140 wordt gereden. Maar daar wordt met de IC Berlijn, in Duitsland voorzien van BR101-locs met LZB, toch gewoon 200 gereden? Anders zou de ICE (300 km/u) ernstig in de wielen gereden worden. Sterker nog: de 200 geldt toch al vanaf Minden? Vergist Kroeze zich misschien met de specifiek Nederlandse ATB-kwestie, en denkt ‘ie dat dit overal zo is?

Nick Cory|03.05.18|12:16

I commute Bln-Asd since 2001; it got slower since then with long waits at Apd and Dv. Long-distance trains face a conflict: move a few people fast end-end or provide a multitude of feeder connections between population centres, which IC Asd-Bln does very well e.g. not stopping at Spandau costs me >1h. The load factor depends on intermdeidate stations, the Hamburg connection is important. Use Vectrons and move the crew change back to Osnabrück, cancel stops at small stations with good regios.

Gertjan Rhebergen|04.05.18|15:59

Een stop bij Bad Bentheim om van loc en ATB systeem te wisselen is niet nodig als een loc voorzien van STM-ATB en STM-PZB/LZB wordt ingezet. In de baan liggen Eurobalises voor een automatische STM-STM Transitie. Werkt o.a. voor Traxx, Vectron, ICE. Dat scheelt 10 minuten voor de locwissel en een kwartier als de stop bij Bad Bentheim vervalt.

Gertjan Rhebergen|04.05.18|16:05

Als gebruik gemaakt wordt van de STM-STM transitie, die sinds 2009 bij Oldenzaal – Bad Bentheim in de baan ligt, is een stop bij Bad Bentheim niet nodig.

Jan Slingerland|18.01.19|23:47

Waarom niet eindelijk de verbinding naar Duisburg/Keulen sterk verbeteren? Duisburg moet zelfs met een trein die ‘maar’ 140 tot 160 kilometer per uur rijdt binnen een 1,5 uur bereikbaar worden. Van daar via maximaal 2 stops in het Roergebied via Hannnover naar Berlijn. Is voor Duitsland zelf ook een belangrijke verbinding die veel sneller moet. Door veel snellere verbinding naar Duisburg en Keulen kunnen ook verbindingen naar plaatsen als Stuttgart, Basel, Munchen een stuk sneller worden.

Jan Slingerland|18.01.19|23:53

Dus niet meer via Enschede, maar via Utrecht-Arnhem-Duisburg-Dortmund-Hannover naar Berlijn.

Arnhem-Duisburg is maar rond 100 kilometer. Duurt nu veel te lang om daar te komen, ruim over de 2 uur. Is een kwestie van goede dienstregeling met die Duitsers ontwerpen. Misschien is het ook nodig om het spoor tussen Arnhem en Duisburg flink te verbeteren. In dat geval zou dat prioriteit moeten zijn en snel en goed aan moeten worden gepakt.

Peter van Rooijen|22.02.20|21:17

Als je de route aanhoud van de Heer Slingerland en je rijdt vanaf Amsterdam direct 160 km/u dan moet het binnen de 5 uur lukken. Wat de afweging is geweest om een HSL lijn naar het zuiden waarin €7.2 miljard is geinvesteerd aan te leggen waar nog steeds boemeltjes over rijden en waarom de keuze is gemaakt voor de Italiaanse FYRA blijft een raadsel. Us binne zuunig ? Jack Doomernik lijkt gelijk te krijgen met zijn analyse in 2017 “Europa is wel klaar met de HSL” Triest maar waar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.