
Succesvolle testrit met 275 kilometer per uur door Gotthardtunnel
De Zwitserse spoorvervoerder SBB voerde afgelopen weekend testritten uit door de Gotthard-basistunnel met een nieuwe hogesnelheidstrein. Daarbij bereikte de trein een snelheid van 275 kilometer per uur.
De testritten met de Giruno hogesnelheidstrein van Stadler vinden plaats om vanaf eind 2019 met 250 kilometer per uur tussen Basel en Milaan en Zürich en Milaan te kunnen rijden. De reisafstand tussen Zürich en Milano wordt daardoor straks 3,5 uur. Tussen Zürich en Lugano is de reistijd 2 uur en 10 minuten.
SBB heeft 29 van dit type hogesnelheidstreinen besteld bij Stadler. De hogesnelheidstreinen hebben een lengte van 404 meter en bieden 810 zitplaatsen.
Gotthard-basistunnel
De Gotthard-basistunnel is goedgekeurd voor reizigerstreinen met een snelheid van 250 kilometer per uur. De testritten worden uitgevoerd met een verhoging van de snelheid met 10 procent, wat neerkomt op een snelheid van 275 kilometer per uur. De testrit in het paasweekend verliep succesvol, volgens SBB.
De Gotthard-basistunnel is met 57 kilometer de langste spoortunnel ter wereld. De tunnel maakt onderdeel uit van gaat door een gebergte en maakt onderdeel uit van de belangrijke Europese Rhine-Alpine spoorgoederencorridor die Noord- en Zuid-Europa met elkaar verbindt.
Bron: SBB
Dat materieel moet toch met een paar kunstgrepen geschikt voor een Beneluxdienst te maken zijn en, let wel: het gaat hier om ‘treinen van de plank’, die bewezen hebben probleemloos te kunnen rijden! Geen geflikflooi met eigenzinnige Fyra’s meer!