Een goederenlocomotief van het type MRCE-Vectron

Maasvlakte krijgt onderhoudswerkplaats voor locomotieven

Op de Maasvlakte komt een werkplaats voor onderhoud en modernisering van locomotieven. De zogenaamde ‘Locomotive Workshop Rotterdam’ is een joint venture van Siemens en Mitsui Rail Capital Europe (MRCE).

De bouw van de werkplaats start dit jaar en zal in de zomer van 2019 gereed zijn. De faciliteit is in de eerste plaats gericht op de ondersteuning van de MRCE-vloot, maar ook andere vervoerders kunnen er terecht.

Verhuurvloot

MRCE is onderdeel van het Japanse Mitsui-conglomeraat en naar eigen zeggen de grootste verhuurder van moderne lange afstand-locomotieven in Europa. De verhuurvloot telt zo’n 300 locs van onder meer Siemens en Bombardier. Paradepaardje is de Siemens Vectron, die op bijna alle spoornetten van Europa ingezet kan worden.

De verhuurder werkt al jaren samen met treinfabrikant Siemens. De Duitsers kondigden vorige week overigens aan dat de divisie mobiliteit, waaronder de locomotievenbouw, wordt samengevoegd met die van het Franse Alstom, bouwer van onder meer de TGV. Daarmee ontstaat met afstand de grootste locomotievenleverancier van Europa.

Siemens en MRCE hebben beide vijftig procent van de aandelen in Locomotive Workshop Rotterdam. Ze zien de Maasvlakte als de ideale locatie voor onderhoud aan en upgrading van locomotieven en wijzen erop dat er wekelijks ruim 250 containertreinen aankomen en vertrekken.

Auteur: Rob Mackor

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.