Thameslink treinoperatie ATO

Thameslink voert eerste geautomatiseerde treinrit uit met passagiers

Govia Thameslink Railway (GTR) heeft in Londen de eerste treinrit met passagiers gereden met Automatic Train Operation (ATO) in combinatie met ERTMS Level 2. De spoorvervoerder deed dat in samenwerking met spoorbeheerder Network Rail en leverancier Siemens. Dat gebeurde op 17 maart.

De combinatie van ATO en het Europese beveiligingssysteem ERTMS zorgt ervoor dat treinen elkaar zeer kort kunnen opvolgen. ATO is een techniek waarmee de treinrit wordt geautomatiseerd. Het systeem kent vier verschillende niveaus van automatisering, de zogeheten Grades of Automation (GoA).

Automatic Train Operation

GTR rijdt met GoA 2 waarbij de machinist de perrons controleert, de deuren sluit en het vertrek op het station in gang zet. Bij GoA 4 is er geen machinist meer aanwezig in de trein.

De trein schakelde op het station Kentish Town over op ETCS Level 2 in combinatie met ATO en werd automatisch tot stilstand gebracht op station London St. Pancras. Nadat de machinist de deuren sloot, schakelde deze ATO opnieuw in. Daarna vervolgde de trein zijn weg automatisch naar stations Farringdon, City Thameslink en London Blackfriars. Daarna nam de machinist de bediening weer over.

Thameslink

Thameslink is een spoorverbinding die BedFord en Brighton in Engeland met elkaar verbindt. De verbinding loopt via een spoortunnel onder het stadscentrum van Londen door. ATO is nodig om vanaf december 2019 tijdens de spits met 24 treinen op en neer tussen de stations St. Pancras en Blackfriars te rijden. Doordat de treinen een frequentie van twee tot drie minuten hebben, kunnen er naar verwachting 60.000 passagiers meer worden vervoerd.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.