Tweede Kamer wil intercitypendel Dordrecht-Breda behouden
Bron: Wikipedia Commons
De Tweede Kamer wil de intercitypendel tussen Dordrecht en Breda behouden en ondertussen op zoek gaan naar een permanente oplossing voor de bereikbaarheid van de stad. Een motie die daartoe werd ingediend door Stieneke van der Graaf (ChristenUnie) en Rob Jetten (D66) is dinsdag aangenomen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Nu is de 2x p/u rijdende Sprinter tussen Dordt en Breda slechts 1 minuut langzamer dan de 1x p/u rijdende Intercity. Als je van Dordt naar Tilburg wilt ben je met de Sprinter zonder overstap zelfs 4 minuten sneller dan per Intercity met overstap. Dus die Intercity lijkt me nu meer nut te hebben voor het bevredigen van politici dan dat ie veel oplevert voor treinreizigers.
Maar afwachten hoe de dienstregeling en de overstaps in Breda er uit gaan zien als de IC Brussel over de HSL gaat rijden.
Sinds het gedoe met de Moerdijkbrug was de Intercity status in Dordrecht al verslechterd. Hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt. Toch is het wel meest opvallend dat er meer goederentreinen rijden. Maar burgemeester Aboutaleb van Rotterdam wil ook Dordrecht laten betrekken tot een nieuw metrosysteem. Ik weet dat het in het Algemeen Dagblad toen had ingestaan. Maar richting Breda / Roosendaal gaan de IC’s over de HSL en dat is vanuit Dordrecht “not done”. Ik hoop op verbetering voor Dordt.